Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

‘Wat mij drijft is dat je nu de kans krijgt om bezig te zijn met de zorg van de toekomst’

DigiContact biedt de medewerkers op locatie Stadspark de mogelijkheid bezig te zijn met de zorg van de toekomst. Die zorg van de toekomst bestaat naast digitale ondersteuning uit de inzet en uitbreiding van het netwerk van de bewoners. ‘De bewoner staat centraal. Je kijkt vooral naar wat iemand kan brengen en minder naar de hulpvraag: focus on what is strong not what is wrong’, zegt Ruben te Raa, manager zorg & begeleiding bij de locatie in IJmuiden.

Bij locatie Stadspark krijgt iedere bewoner standaard een aansluiting op DigiContact. Zo kunnen ze – wanneer ze dat nodig vinden - 24/7 contact opnemen met een begeleider. De bewoners zijn dus niet afhankelijk van of er iemand aanwezig is. ‘We zijn op deze locatie zo gestart’, vertelt Ruben. ‘Dus dat maakt het wel makkelijker dan wanneer je DigiContact nieuw moet introduceren. Ook wij lopen tegen uitdagingen aan, maar we zien zeker de toegevoegde waarde in het zorgproces. Alle bewoners hebben een daginvulling. De meesten hebben werk en zijn dus overdag weg. De enige dienst die we hebben is een avond- en slaapdienst. Dat is één persoon. Overdag is er vaak een community builder aanwezig die kan ondersteunen bij vragen over bijvoorbeeld werk en de buurt. Zij is ook een schakel naar bijvoorbeeld de jobcoach en het netwerk.’

Veel respons op vacature voor community builder

Stadpark is een locatie met 25 appartementen. Hier wonen mensen met een (lichte) verstandelijke beperking. Er zijn twee steunpunten: een voor zorg & wonen en een voor ambulant. Om contact te onderhouden met de directe buren wordt er bijvoorbeeld op dinsdag in een steunpunt gekookt. ‘Er is iedere week een andere gastvrouw’, legt Ruben uit. ‘Die nodigt drie of vier gasten uit. Dat zijn medebewoners. Community building binnen de eigen locatie dus.’ Omdat de bewoners met DigiContact ondersteuning hebben wanneer het hen uitkomt en omdat ze er overdag niet zijn, zag Ruben ruimte om een community builder aan te nemen. ‘Ik vind dat een heel inspirerend concept’, vertelt Ruben. ‘Op de vacature kwam veel respons, meer dan wanneer ik een vacature voor een coördinerend begeleider uitzet. We hadden mooie gesprekken over hoe wij de zorg van de toekomst vormgeven en wat de rol van community living en DigiContact hierin is. Uiteindelijk hebben wij Maaike aangenomen. Ze past goed binnen het team en heeft dezelfde insteek als wij: de bewoner staat centraal. Je kijkt vooral naar wat iemand kan brengen en minder naar de hulpvraag: focus on what is strong not what is wrong.’

Leider van de huiskring

Een mooi voorbeeld is dat van een bewoner die bij de kerk is en graag over het geloof praat. Maaike is een keer meegegaan en kwam op het idee om een huiskring te organiseren. ‘Daar praten ze over het geloof’, vertelt Ruben. ‘De kring wordt steeds groter en niemand weet dat de bewoner van Philadelphia is. Dat is ook niet belangrijk. Ze zien hem als leider van de huiskring en hij is daardoor enorm gegroeid. Onze taak is om het contact te monitoren en ondersteunen. We hebben ook een keer een EK-wedstrijd met de bezoekers van de moskee gekeken. Dit was ook een mooie gelegenheid om mensen met elkaar in contact te brengen.’

Bij community building zijn het juist de kleine dingen waar het om draait. ‘Absoluut’, zegt Ruben. ‘Als je denkt dat het alleen maar over buurtfeesten gaat dan zeg ik: volg de training ABCD community building. Wat je leert is dat er niet één manier is om community building te doen. Er is geen blauwdruk. Mensen denken vaak dat het draait om buurtfeesten of andere evenementen. Die zijn zeker ook belangrijk, maar het gaat ook om de kleine dingen. Neem de allerkleinste dingen zoals je buren gedagzeggen en kennismaken. Het klinkt zo voor de hand liggend, maar toch gebeurt het nog maar weinig.’

Ontwikkeldoelen

Veel bewoners van Stadspark willen uiteindelijk in de wijk wonen. ‘Daar stel je ontwikkeldoelen op samen’, vertelt Ruben. ‘Het mooie is dat DigiContact altijd mee kan als je ambulant gaat wonen. Verder kijk je naar hoe die bewoner zijn doel kan behalen, zonder dat wij alles overnemen of bedenken hoe het moet gebeuren. Als community builder ‘beheer’ je het netwerk. Je bent een regisseur die ervoor zorgt dat de juiste mensen en organisaties worden aangehaakt. Laat het ontstaan, zoek naar verbinding. Als je als community builder jezelf laat zien op netwerksites en in de buurt, dan vind je die verbinding. En dan krijg je de wisselwerking in het netwerk.’

Wederkerigheid

De bewoner is een persoon in de samenleving. Dat hij of zij ondersteuning krijgt van Philadelphia is daarbij niet van belang. ‘Je krijgt als bewoner een andere rol toegewezen’, legt Ruben uit. ‘Er wordt toch anders naar je gekeken. Ook bewoners van Philadelphia willen onderdeel zijn van een groep en kunnen dit doen door hun talent of kracht in te zetten in de samenleving. Zo worden ze meer gelijkwaardig in de samenleving ervaren.’ Daarom zie je bij locatie Stadspark ook nergens de naam of het logo van Philadelphia. ‘Als buurtbewoners weten dat het om een zorginstelling gaat willen ze graag “helpen”. Dat is heel aardig, maar daar gaat het bij ons niet om. Het gaat juist om de wederkerigheid in het netwerk. Dat heeft ook tijd nodig, want dat is een andere manier van denken. Maar wat mij drijft is dat je nu de kans krijgt om te kijken, te proberen en bezig te zijn met de zorg van de toekomst. Dat is een mooie weg. Ook daar kom ik graag mijn bed voor uit!’

Meer weten over DigiContact?

Geïnteresseerd in community building bij Philadelphia?

Deel deze pagina