Leerzame werkplekken midden in de samenleving voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarvoor werkt Philadelphia volop samen met supermarkten, musea, sportclubs... En we bieden die plekken ook aan in onze eigen organisatie. Op het servicekantoor van Philadelphia in regio West werken managementassistentes Susanne en Marije. Zij pakken vragen op uit de regio, houden de socialmediakanalen bij en ondersteunen de directeur en managers. Sinds een jaar krijgen ze daarbij hulp van deelnemers Christa en Laguna.
Aan de Groenmarkt, midden in het centrum van Dordrecht, staat een mooi en statig pand. Daarin vind je het servicekantoor van regio West en verschillende werk- en dagbestedingslocaties van Philadelphia. Zoals Atelier Groenmarkt, Den Witten Haen, Studio Bonk en het 3D Lab.
Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Deelnemer Laguna: ‘Ik vond administratieve taken altijd al leuk om te doen. Daar heb ik ook een opleiding voor gevolgd. Bij Atelier Groenmarkt hielden Christa en ik bijvoorbeeld al de kas bij. Dat vonden we hartstikke leuk. Toen stelde Eline, onze persoonlijk begeleider, voor om te vragen of we ook administratieve taken konden doen bij de managementassistentes van regio West.’
Daar moesten Susanne en Marije over nadenken. ‘We kenden Laguna en Christa niet echt. Dus in het begin was het even zoeken’, zegt Susanne, managementassistente bij regio West. ‘We hadden veel vragen… Welke taken kunnen ze overnemen? Wat past bij ze? Maar ook: hoelang kunnen ze achter een computer zitten?’
‘De taken moeten uitdagend zijn’, vult collega Marije aan. ‘Ze zijn niet alleen maar aan het printen en planten water aan het geven.’
Welke taken pakken jullie op?
‘We houden de socialmediakanalen bij en daar maken we berichten voor’, zegt Laguna. ‘Op LinkedIn maak ik bijvoorbeeld elke week ‘Vacature Vrijdag’. Ik zoek de vacatures uit, maak het bericht en plan het in op LinkedIn.’
Christa maakt onder andere de bewijzen van deelname voor de hele regio. ‘Laatst heb ik die voor alle locaties gemaakt voor de Gedragsmodeltraining. Dat waren er heel veel’, vertelt ze. ‘Er zijn zo’n 600 medewerkers in de regio en ze hebben bijna allemaal de training gevolgd.’
Wat hebben jullie geleerd sinds je hier werkt?
Christa: ‘Ik heb veel geleerd over Excel. Ik ben nog geen prof, maar het gaat beter.’ Laguna: ‘Ik weet nu hoe je netjes en beleefd een e-mail kunt schrijven naar bijvoorbeeld een manager of directeur.’
Leren Susanne en Marije ook dingen van de samenwerking?
‘Jazeker’, zegt Susanne. ‘We hadden een functioneringsformulier in Excel. Daar zaten allemaal vinkvakjes in die er uit moesten. Dat kostte ons veel tijd. We moesten soms wel vijftig keer klikken voordat het verwijderd was. Dit hebben we toen aan Laguna en Christa gevraagd.’
Laguna: ‘We gingen eerst verder zoals zij het deden, maar dat duurde ons te lang. Toen zijn we op Google gaan zoeken naar een snellere manier. Nou, die hebben we gevonden. We waren ineens heel snel klaar. Die nieuwe manier hebben we aan Marije en Susanne geleerd.’
Wat is volgens jullie de toegevoegde waarde van de samenwerking?
‘Wij zijn enthousiast’, zegt Susanne. ‘We leren elke week weer van Laguna en Christa. En voor hen heeft het een grote meerwaarde, omdat ze worden gezien. Ze horen erbij.’ Marije: ‘Ze ontlasten ons enorm, vooral in drukke periodes. En we zijn trots dat ze zo groeien in wat ze doen. Ze zijn volwaardige collega’s.’
Wat willen jullie andere collega’s meegeven?
Marije: ‘Ik zou het echt iedereen aanraden om meer de samenwerking op te zoeken met deelnemers. Kijk in de omgeving wat er mogelijk is. En niet alleen op woon- of werklocaties, het kan ook op de servicekantoren.’
Susanne: ‘Houd eens een lijst bij met taken die een deelnemer wellicht kan doen. Het hoeft niet meteen groot te zijn, wij zijn met één uur in de week begonnen.’
‘En als je als deelnemer iets nieuws wil proberen, vraag het gewoon’, voegt Laguna toe. ‘Nee heb je en ja kan je krijgen. Wij hebben nieuwe dingen geprobeerd en dat is gelukt.’