Goede nachtrust

Goed slapen is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je overdag prettig kunt leven. Als een fijne nachtrust niet vanzelfsprekend is dan kunnen we je helpen. Meer weten?

Neem contact met ons op

Ondersteuning bij slaapproblemen

Slapen is iets wat we allemaal doen en vaak als heel vanzelfsprekend wordt ervaren. Totdat het goed slapen even niet lukt. Dan wordt pas duidelijk hoeveel invloed slaap heeft op je welbevinden. Mensen met een beperking hebben vaker last van slaapproblemen. Bij Philadelphia hebben we daarom expertise in huis over dit onderwerp. Zo kunnen we de juiste ondersteuning bieden en stappen maken naar een goede nachtrust voor iedereen.

Slaapproblemen herkennen

Slaap is een dagelijks terugkerende toestand van lichamelijke rust. De spieren ontspannen zich en het bewustzijn vermindert. De slaap bestaat uit verschillende fasen: lichte slaap, diepe slaap en droomslaap (REM-slaap). Er zijn verschillende signalen die kunnen wijzen op een slaapprobleem: moeheid, slaperigheid overdag, prikkelbaarheid, rusteloosheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, hoofdpijn, weinig energie, gewichtstoename, gevoel van ziekte of malaise, apathie, depressie, niet naar bed willen, moeite met in slaap vallen, ’s nachts vaak of lang wakker, vroeg wakker, ’s morgens moeilijk wakker, niet alleen willen slapen, bonken, gedragsproblemen, epilepsie, bedplassen, tandenknarsen, slaapwandelen.

Slaaponderzoek: op zoek naar de oorzaak

Wanneer duidelijk is dat er sprake is van slaapproblemen dan gaan we allereerst op zoek naar de oorzaak van deze problemen. Bij slaaponderzoek onderzoeken we letterlijk hoe de mensen die wij ondersteunen slapen. Dit doen we met name door middel van een actiwatch. Een actiwatch is een soort slaaphorloge die beweging en licht kan meten en aan de hand daarvan kan beoordelen wanneer iemand slaapt en wanneer iemand wakker is.

Gedurende maximaal 2 nachten gebruiken we daarnaast een voice-recorder om geluiden in de nacht in kaart te brengen. Met de voice-recorder kunnen we ook alert zijn op bijvoorbeeld slaapapneu: ademstops tijdens de slaap. Wanneer er sprake is van een beeld dat we met behulp van de actiwatch en de voice-recorder niet kunnen verklaren dan kunnen we aanvullend ook wel eens video-opnames maken. Met behulp van deze opnames kunnen we zien wat er in de nacht gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld van waarde zijn wanneer iemand veel beweegt in de nacht.

Verbeteren van slaap

Naar aanleiding van het slaaponderzoek geven wij adviezen om de slaap te verbeteren. Deze adviezen kunnen gaan over slaapgewoonte en omstandigheden, ook wel slaaphygiëne genoemd. Een vast ritueel kan bijvoorbeeld helpen om in slaap te vallen. Ook kan een te warme of te koude kamer slaapproblemen opleveren. Sommige mensen slapen te lang, dat kan juist voor vermoeidheid zorgen.

Andere adviezen kunnen gaan over activiteiten gedurende de dag en ontspanning in de nacht. Wat je overdag doet beïnvloedt je nachtrust. Het is belangrijk om voldoende te bewegen, zodat je ’s avonds moe bent. Ook kan een warm bad of een warme douche in de avond helpen om prettig in slaap te vallen.

Expertise bij slaapproblemen

In de meeste gevallen behandelen wij slaapproblemen zelf. Als het nodig is dan kunnen we ook doorverwijzen naar gespecialiseerde slaapcentra zoals SEIN of Kempenhaeghe. Dit is bijvoorbeeld het geval bij slaapapneu. We houden in de periode na het slaaponderzoek in de gaten of de slaap daadwerkelijk verbetert. Soms doen we een paar maanden later een hermeting om te zien wat er verder nog nodig is voor een betere nachtrust. Meer weten?

Lees hier onze folder met informatie over slapen

Vragen

Zoeken in de veelgestelde vragen?


Zoek een locatie