Zorg aan zorgmijders, hoe dan?

Geen of moeilijk contact kunnen krijgen met een cliënt, niet binnen mogen komen. Je voelt je soms machteloos bij iemand in de ambulante begeleiding die de zorg mijdt en niet ondersteund wil worden. Je voelt je verantwoordelijk en je maakt je zorgen, maar je staat met je rug tegen de muur. Je vraagt je dagelijks af: Hoe hou ik zicht op deze cliënten? Hoe organiseer ik de zorg die ze toch echt hard nodig hebben? Hoe hou ik contact? Hoe kan ik me het beste opstellen? Waar kan ik hulp krijgen?

Online casuïstiekbespreking op 29 september met Loes den Dulk
Vragen zorgmijders ook het uiterste van jou en wil je daarover praten met deskundige Loes den Dulk en met collega’s? Schrijf je dan hier in voor de casuïstiekbespreking ‘Zorgmijders’ op donderdag 29 september van 10:00 tot 12:00 uur.

Informatie over zorgmijders op Mijn Philadelphia
Op de pagina Zorgmijders vind je alvast een inspiratieblad, een stappenplan en een aantal suggesties uit de praktijk die je wellicht kunnen helpen om hiermee om te gaan. 

Vragen?

Servicedesk Zorg & Kwaliteit
Servicedesk.zorg.kwaliteit@philadelphia.nl  
033 760 27 27

 

Nils Bonder nieuwe directeur Huisvesting & Facilitaire zaken

Nils Bonder wordt per 1 november directeur Huisvesting & Facilitaire zaken. Nils is op dit moment Directeur Concernhuisvesting bij de Koninklijke BAM Groep. Hij volgt Jos van Nieuwkoop op.

Nils werkte de afgelopen jaren in diverse functies in de vastgoedsector, of hoe hij het zelf noemt: de gebouwde omgeving. Zo werkte hij bij o.a. AM Gebiedsontwikkeling, SNS Reaal en diverse adviesbureaus. Hij is ervan overtuigd dat die omgeving de mens moet dienen. En daarmee past hij goed bij Philadelphia.

‘Met Nils halen we gedegen kennis en ervaring in huis en kunnen we doorbouwen op het stevige fundament dat er staat. De vastgoedportefeuille is de afgelopen jaren getransformeerd naar de eisen en wensen van deze tijd. Onder zijn leiding zal dit een volgende fase ingaan, waarbij ook het accent ligt op het verbinden van stakeholders en speerpunten als duurzaamheid en innovatie’, aldus Franka Morssink, lid Raad van Bestuur / CFO van Philadelphia.

Nils: ‘Gebouwen en gebieden zo vormgeven dat de gebruikers erin kunnen floreren. Dat is de rode draad in mijn werkende leven. Ik kijk er naar uit om dat voort te zetten voor mensen die dat extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Philadelphia is voor mij een mooie en logische stap in mijn carrière.’

In deze vlog stelt Nils zich voor.

 

Zo werken collega’s aan betere kwaliteit van zorg

Hoe kunnen teams binnen het cluster Zorg en Wonen van Philadelphia de kwaliteit van zorg verbeteren? Welke ondersteuning hebben zij daarbij nodig? Deze vragen staan centraal in het programma ‘Meester in kwaliteit’. Om de antwoorden te vinden, starten collega’s op 8 locaties een experiment. De teams bepalen zelf met welk inhoudelijk thema ze aan de slag gaan. Zo ook op locatie Reijderhaven in Emmeloord. Marijke van den Berg werkt hier als coördinerend begeleider.

‘Op onze locatie wonen in totaal 15 bewoners’, vertelt Marijke. ‘De leeftijd ligt tussen de 33 en 72 jaar. De zorgvragen van de bewoners zijn heel verschillend. Sinds een aantal jaren hebben we steeds meer bewoners met gedragsproblemen en psychiatrische ziektebeelden. Dat vraagt om een heel andere manier van werken.’

Wat werkt?
Het team volgde vorig jaar een training psychopathologie van het Leerhuis om deze doelgroep beter te kunnen begeleiden. Toch blijft het soms zoeken: hoe ga je met bepaald gedrag om? Wat werkt wel? En wat werkt juist niet? Marijke: ‘Hiervoor werken we nu al samen met een gedragsdeskundige, de huisarts en de arts verstandelijke gehandicapten.’

Marijke ziet het programma als een mooie kans om de kwaliteit van zorg voor bewoners met ggz-problematiek nog verder te verbeteren. ‘We hebben binnenkort de kick-off van het programma’, zegt ze. ‘Dan gaan we door middel van stellingen en discussies dieper in op het thema. Waar lopen we tegenaan? Waar zit de uitdaging precies? Ook gaan we in gesprek over wat we verstaan onder de kwaliteit van zorg. Is dat voor iedereen hetzelfde? Vervolgens maken een plan van aanpak. Daarin staat welke activiteiten we komende maanden uitvoeren en wat daarvoor nodig is.’

Experimenteren
Het idee van het programma is dat teams experimenteren om de kwaliteit van zorg rondom hun zelfgekozen thema te verbeteren.
We willen meer inzicht krijgen in de beleving van begeleiders; hoe kunnen we werken met deze doelgroep, willen we dit? Daarnaast willen we ontdekken welke ondersteuning de teams daarbij nodig hebben. Wat helpt en wat niet? Dit kan ondersteuning zijn die we al hebben in de organisatie. Zoals begeleiding van Team Complexe Casuïstiek (TCC) of contact met een ECD-expert. Of een nieuwe vorm van ondersteuning die we nu nog niet aanbieden.

Marijke is benieuwd wat het experiment haar locatie oplevert. ‘Ik hoop vooral dat we aan het einde van het experiment weten waar we ondersteuning kunnen vinden’, licht ze toe. ‘En dat we nog meer handvatten krijgen om goed met deze doelgroep om te gaan. Verder lijkt het me vooral leuk om dingen uit te proberen en te zien wat dat oplevert.’

Kennisdelen
Na afloop van de experimenten delen de teams de geleerde lessen breder in de vorm van een informatieproduct. Dat kan een filmpje zijn. Of een lijstje met tips en trucs. Zodat andere locaties hier ook van profiteren.

Meer informatie
Wil je meer weten over dit programma? Of ben je benieuwd naar de andere locaties die deelnemen? Ga dan naar de pagina ‘Meester in kwaliteit’ op Mijn Philadelphia. Of neem contact op met programmamanager Malou van Bentum: malou.vanbentum@philadelphia.nl of via 06-29675460.

 

Leer (meer) over de principes van zelforganisatie

De principes van zelforganisatie. Ken jij ze nog? Of heb je er sowieso nooit van gehoord? Het zijn er zes en je moet ze altijd in samenhang met elkaar zien. Op 29 september organiseren we een online sessie over deze principes en hun samenhang, zodat jij daarna optimaal aan de slag kunt!

De zes principes in het kort:

  • We krijgen ruimte om beslissingen te nemen… maar altijd samen met op wie het impact heeft… en binnen onze kaders
  • We organiseren eenvoudig
  • We zijn verantwoordelijk voor het behalen van onze doelen
  • We pakken ons vak!
  • We zijn nieuwsgierig
  • En bij ons kun je alles voor elkaar krijgen

Het is het streven dat we volgens deze principes met elkaar werken. Als je als team een casus hebt of een beslissing moet nemen dan kun je de principes ernaast leggen. Het geeft richting aan de oplossing.

Het ene team is daar verder mee dan het andere. Tijdens de bijeenkomst kun je dus delen, uitwisselen en van elkaar leren. We hebben een uur. De eerste 20 minuten krijg je uitleg over het onderwerp. Daarna gaan we in groepjes uiteen om uit te wisselen.

Aanmelden
Doe je mee? Donderdag 29 september 9:00 – 10:00 uur. Aanmelden doe je hier.
Alvast inlezen kan op deze pagina.

 

Extra aandacht voor vitaliteit

In je werk en ook privé kun je te maken krijgen met uitdagingen die veel van je vragen. Dat dit zo is, blijkt ook uit het medewerkersonderzoek en we zien dat ook terug in de hogere verzuimcijfers. Vitaliteit is essentieel om deze uitdagingen aan te kunnen. Tijdens de Nationale week van de Vitaliteit (19 t/m 25 september) besteden we daarom extra aandacht aan dit onderwerp.

Je ontvangt samen met je team een brievenbuspakketje met informatiemateriaal. In deze video over vitaliteit vertelt Saskia, onze voorzitter van de raad van bestuur, wat vitaliteit voor haar en Philadelphia betekent. Ook delen collega’s persoonlijke verhalen en ervaringen.      

Samen in gesprek over vitaliteit 
Het gesprek aangaan over vitaliteit is niet altijd makkelijk. In het brievenbuspakket vind je een Vitaliteit gesprekskaart die jullie hierbij kan helpen! Onderzoek met elkaar wat vitaliteit betekent en wat je nodig hebt. 

Alle informatie over vitaliteit vind je handig bij elkaar onder de tegel ‘Mijn Vitaliteit’ op Mijn Philadelphia. Zo kun je veel mogelijkheden vinden die je verder helpen bij jouw gezondheid. Denk aan:

  • coaching via Resilians
  • de leefstijlcheck
  • ProudWoman (overgang) 
  • ProudMom (zwangerschap en ouderschap) 
  • interne loopbaanbegeleiding
  • begeleiding bij langdurig ziekteverzuim, zoals de training Perspectief op Werk
  • intern opvangteam bij schokkende gebeurtenissen
  • talloze workshops en trainingen. 

Inspiratiesessie over kwetsbaarheid, keuzes en hulp vragen
Joyce de Ruiter wordt langzaam doof én blind. Ondanks alles ziet zij de wereld positief. Op  woensdag 28 september van 11.00 – 12.00 uur verzorgt zij een inspiratiesessie; een verhaal over kwetsbaarheid, keuzes maken en hulp durven vragen. Aanmelden kan via vitaliteit@philadelphia.nl.

Vragen?
Heb je nog vragen? Bel Servicedesk HR op 033-7602120  of kijk op de tegel (mijn) Vitaliteit.

 

Corona herhaalprikronde met vernieuwd vaccin van start

In dit bericht vind je meer informatie over de herhaalprik voor cliënten, medewerkers en vrijwilligers van Philadelphia. 

Op 19 september start de corona herhaalprikronde. Als eerste worden ouderen en mensen die wonen in zorginstellingen uitgenodigd. Zorgmedewerkers en vrijwilligers met cliëntencontact worden, net als voorgaande keren, gelijktijdig uitgenodigd door de werkgever.
 
Herhaalprik, waarom?
Cliënten, medewerkers en vrijwilligers krijgen de herhaalprik aangeboden omdat het belangrijk is de medische risicogroepen in het najaar extra te beschermen tegen het coronavirus. We verwachten dat de besmettingen in de winter op gaan lopen. De herhaalprik met het vernieuwde vaccin biedt bescherming tegen meer varianten dan het originele vaccin. Hierdoor word je niet of minder ziek van het coronavirus en beschermen medewerkers zichzelf, elkaar en de cliënten. 
Ook als iemand eerder is gevaccineerd of al corona heeft gehad, kan diegene nog ziek worden van corona. 

Herhaalprik – waar moet je rekening mee houden?
De herhaalprik kan vanaf 3 maanden na de laatste prik tegen corona of na 3 maanden na corona-besmetting te hebben doorgemaakt. 

  • Een voorwaarde is ook dat iemand die de herhaalprik ontvangt op dat moment niet besmet is met het coronavirus.
  • In combinatie met griepprik/pneumokokkenprik? Heeft iemand de griepprik gehad of krijgt hij/zij binnenkort de griepprik? Je mag beide vaccinaties tegelijkertijd of kort op elkaar halen.

Herhaalprik – uitnodigingsbrief voor CLIENTEN die bij Philadelphia wonen
In het ‘Stappenplan herhaalprik’ vind je informatie over de stappen die nodig zijn voor het uitnodigen van cliënten die bij Philadelphia wonen. Andere cliënten ontvangen een uitnodiging van de overheid.
De vaccinatie wordt uitgevoerd door de GGD of door een eigen medische dienst (dit laatste geldt alleen voor aantal locaties Vierhouten en omgeving). 
Voor deze herhaalprik is het nodig om opnieuw toestemming te vragen aan de cliënt/vertegenwoordiger. 
Meer informatie vind je in het Stappenplan en op MijnPhiladelphia (procesbeschrijving). Een format uitnodigingsbrief + bijlagen staan op MijnPhiladelphia en op www.philadelphia.nl/vaccin-bijlagen (voor verwanten en externen).

Herhaalprik – uitnodigingsbrief voor ZORGMEDEWERKERS en VRIJWILLIGERS
Zorgmedewerkers en vrijwilligers ontvangen rond 17 september een uitnodigingbrief voor de herhaalprik.
Als de uitnodigingsbrief na 20 september nog niet is ontvangen, dan kun je mailen naar: servicedesk.hr@philadelphia.nl

Deze personen (12 jaar en ouder) ontvangen de uitnodigingsbrief:

  1. alle medewerkers, managers, leerlingen en stagiaires werkzaam binnen een locatie- of zorgteam, gedragsdeskundigen en therapeuten
  2. externe medewerkers/managers die geregistreerd zijn in Youforce/Beaufort en werkzaam zijn binnen een zorglocatie of zorgteam
  3. vrijwilligers die geregistreerd zijn in Youforce/Beaufort

Alle benodigde bijlagen bij de uitnodigingsbrief staan op MijnPhiladelphia en op www.philadelphia.nl/vaccin-bijlagen.
Op Mijn Philadelphia/corona vind je alle informatie over corona overzichtelijk bij elkaar.

 

<< Ga terug naar het archief >>