Wat als je een drukbezochte ontmoetingsplek hebt en ineens wordt deze door corona gesloten? Het team van ontmoetingsplek de Eettafel in Hoensbroek merkte meteen dat dit veel deed met de mensen. Het werk lag stil, even een gezellig hapje samen eten, koffiemomentjes en de sociale contacten vielen weg bij de cliënten en bezoekers van de ontmoetingsplek. En dat terwijl dit zo belangrijk is voor veel mensen.

Thomas is coördinerend begeleider ambulant in Zuid-Limburg en een pionier in het veld, want toen de dagbestedingslocaties en ontmoetingsplekken moesten sluiten, dachten hij en zijn collega’s niet in problemen maar in oplossingen. ‘We gingen gelijk brainstormen over hoe nu verder’, vertelt Thomas. Normaal gesproken is het een drukte van belang bij de Eettafel in Hoensbroek. Zo’n 20 à 25 cliënten en buurtbewoners komen gezellig bijeen, voor een praatje, kop koffie, activiteiten of om een warme maaltijd te eten, zes dagen per week. ‘Daarnaast hebben we op dezelfde locatie ook de dagactivering Philant en al haar buitenprojecten, waar ongeveer zestig cliënten leren en werken’.

In verbinding blijven

‘Door de plotselinge (corona)maatregelen in het voorjaar werd alles anders. De locatie ging dicht en de cliënten zaten thuis. Om er toch voor te zorgen dat mensen een warme maaltijd kregen, besloten we een maaltijdservice op te zetten. Binnen een dag was dit geregeld. De maaltijden werden met behulp van ambulante medewerkers en vrijwilligers bij de mensen thuisbezorgd.

Op deze manier was het ook mogelijk om de cliënten even op afstand te zien en vinger aan de pols te houden. Met de Pasen hebben we zelfs een brunch bezorgd waarbij een wethouder van de gemeente Heerlen een kaartje als hart onder de riem had toegevoegd. Een leuke en warm gebaar voor de mensen die thuis zaten.’

Online leerwerktraject

‘Op de ontmoetingsplek hebben wij ook een leerwerktraject Horeca en die leerlingen konden ook niet naar hun werk. Begeleider Sander besloot dat bepaalde lessen prima online konden worden gegeven. Hij maakte filmpjes, plaatste die op hun eigen Limburgs YouTube kanaal en gaf ze opdrachten die zij thuis konden doen. Bijvoorbeeld bepaalde gerechten maken. Ook zo bleven de lessen zo goed mogelijk doorlopen voor de leerlingen.’

Digitale ontmoetingsplek

‘Wat we ook hebben gedaan is een digitale invulling gegeven aan onze ontmoetingsplek. Sinds mei hebben we via Jabber een vaste ruimte waar op maandagavond en vrijdagavond cliënten in kunnen bellen met een Jabber gast account’, vertelt Thomas. ‘Eerst is dat wel even spannend maar Jabber gast is redelijk eenvoudig te installeren en als je het hebt dan lukt het de meesten wel om in te bellen. Een van de deelnemers helpt ook anderen als ze niet helemaal uitkomen. We hebben nu zo’n vijf deelnemers die er regelmatig gebruik van maken. Ervaring leert ons dat dat we de invulling vrij laten, dat past ook het beste bij een koffiemomentje samen. We zien wel welke onderwerpen en gesprekken er spontaan op tafel komen.’

Online cursus

‘Daarnaast hebben we laatst een digitale cursus gegeven en de cliënten reageerden daar positief op. Viviënne vertelt dat het goed ging met de online cursus; Kees geeft aan dat deze videocursus zo zijn charmes heeft, maar dat zijn voorkeur uitgaat naar echt contact. Jordy geeft ook aan dat het leuk was om elkaar op deze manier te zien en dat het fijn is om op deze manier met elkaar te werken, maar dat het ook lekker is om elkaar in het echt te zien. En Mischa zegt dat het wel interessant was en top om dit te gebruiken als ander contact niet mag en raadt het ook andere mensen van Philadelphia aan!’

Een mix voor de toekomst

De Eettafel hoopt snel weer open te kunnen voor externe bezoekers. De dagbesteding en het leerwerktraject bij de Eettafel zijn al wel weer opgestart, ontmoeten gebeurt op kleine(re) schaal, aangepast aan de 1,5 meter richtlijn voor cliënten van Philadelphia. ‘Het scheelt dat wij een lange ruimte hebben waar we de plekken goed hebben kunnen indelen voor de deelnemers om op 1,5 meter te kunnen werken. Het is wel te doen, al blijven we wel herhalen dat we ons aan de afstand en hygiëneregels moeten houden. Deze nieuwe structuur moeten we ons goed eigen maken want het zal nog wel even zo blijven. Echt contact blijft het fijnste, maar een mix met het digitale contact is een goede oplossing in deze tijd en voor de toekomst’, sluit Thomas af.

Meer weten? Lees hier het verhaal van Sander Kloprogge, coördinerend begeleider leerwerktraject van het team Werk en Begeleiding Zuid-Limburg.