‘Heb je het ook gezien van The Voice?’ en ‘Ik denk niet dat Ali B dat echt heeft gedaan hoor’. Iedereen heeft zijn vragen en ideeën bij het nieuws over het seksueel grensoverschrijdende gedrag bij The Voice. Dat geldt natuurlijk ook voor cliënten die bij ons wonen en werken. Hoe kan je hierop reageren? Waar doe je goed aan en wat kan je doen?

Allereerst is het goed je bewust te zijn van je eigen houding en gedrag. Realiseer je dat hetgeen wat jij zegt en doet een voorbeeld kan zijn voor de cliënten en dat je bewust of onbewust boodschappen aan hen meegeeft. Belangrijk is nu om de boodschap mee te geven dat cliënten altijd met hun verhaal bij jou terecht kunnen. ‘Het is goed te vertellen als er dingen gebeuren die niet prettig zijn.’ ‘Als er iets gebeurt wat niet prettig is, mag je dat altijd vertellen’.

Luister naar wat de cliënt te vertellen heeft. Stel vragen als ‘Wat vond jij ervan?’ en ‘Stel dit zou jou gebeuren… wat zou je dan kunnen doen?’ Bedenk wel dat je met heel veel praten en vragen stellen iemand ook kan overvragen. Dus neem de tijd, laat stiltes vallen (waarmee je de cliënt de ruimte geeft meer te kunnen vertellen) en gebruik dezelfde woorden als de cliënt gebruikt.

Wanneer iemand meer wil weten over grenzen en wat misbruik is, gebruik dan dit infoblad vanuit de methode Leerbaar en Weerbaar.

Victimblaming

Heb je wel eens gehoord van victimblaming? Iedereen kan onbedoeld dingen zeggen waarmee je het slachtoffer een gevoel van ‘eigen schuld’ kan bezorgen. Het is goed je ervan bewust te zijn hoe snel dit kan gebeuren. Je kunt hier meer over lezen op de site van Centrum Seksueel Geweld.

Spontane onthulling

Nu het thema seksuele grensoverschrijding veel in het nieuws is en jullie hier wellicht ook over in gesprek zijn gegaan, kan het zijn dat een cliënt spontaan iets deelt over een negatieve ervaring die hij/zij zelf mee heeft gemaakt. We spreken dan over een spontane onthulling. Het is goed te weten wat je in zo’n situatie kan doen.

Do’s                                                                                              

  • Als het nog erg onduidelijk is wat de cliënt probeert te vertellen stel een open vraag. Zoals Wat is er gebeurd? En Wat vond je ervan? Wees neutraal in je vraagstelling en biedt een luisterend oor.
  • Wanneer je weet of vermoedt dat het hier over seksuele grensoverschrijding gaat pak je het protocol erbij.
  • Informeer de cliënt wat je gaat doen. Niets is immers zo onveilig als je net je verhaal hebt verteld en niemand vertelt je wat er gaat gebeuren. Zorg ervoor dat je de cliënt op de hoogte blijft houden. 
  • Blijf het protocol volgen en zorg voor een goede rapportage.

Dont’s

  • Ga niet onnodig veel vragen stellen of zelf op onderzoek uit, het risico bestaat dat je suggestieve vragen stelt. Een voorbeeld van een suggestieve vraag is: ‘Moest jij zijn piemel aanraken?’ Of ‘Raakte ze je borsten aan?’
  • Ga niet zelf aan waarheidsvinding doen, daar zijn gespecialiseerde professionals voor.

Als laatste hierover, soms kan het zijn dat cliënten op een wat minder duidelijke manier wel proberen te vertellen maar dat wij dit onbewust en onbedoeld niet altijd oppakken. Aafke Scharloo heeft hier een goede video over gemaakt die het bekijken zeker waard is.

Leerbaar en Weerbaar

Binnen Philadelphia werken we met de methode Leerbaar en Weerbaar. Met deze methode kan je met cliënten (van alle leeftijden en niveaus) in gesprek gaan over prettige en niet prettige gevoelens. Hierbij kan je bijvoorbeeld dit werkblad heel goed gebruiken. Wanneer je je immers niet gewaar bent van deze gevoelens kan je dit ook niet vertellen/aangeven aan de ander.

Ook is er materiaal te vinden die gaan over je eigen lijf en aanrakingen bij jouw eigen lijf. Bij dit werkblad worden verschillende aanrakingen besproken, prettig en niet prettig maar ook aanrakingen die horen bij de verzorging of medische aanrakingen.

Extra ondersteuning
Heb je vragen of wil je meer informatie mail naar leerbaarenweerbaar@philadelphia.nl

Gemiddelde (0 Stemmen)
0 reacties

Het materiaal al aangevraagd?
Klik hier voor hulp
 

Meer informatie en op de hoogte blijven?

E-learning

Met deze reeks oefeningen uit de praktijk, ontdek je hoe je als begeleider of verzorger zelf aan de slag kunt.

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de twee maandelijkse nieuwsbrief met handige tips, ervaringsverhalen en informatie over geplande trainingen en webinars.