Philadelphia
Contact
Locaties Vacatures Mijn Philadelphia
  • Ons aanbod
    • Wonen
      • Begeleid wonen
      • Wonen met intensieve begeleiding en verzorging
      • Beschermd wonen
      • Wonen met dementie
    • Logeren
    • Dagbesteding
      • Arbeidsmatige dagbesteding
      • Belevingsgerichte dagbesteding
      • Orthopedagogisch centrum
      • Werken als vrijwilliger
    • Leren en werken
      • Arbeidsmatige dagbesteding
      • Werken als vrijwilliger
      • Leerwerktrajecten
      • Jobcoaching
    • Ondersteuning
      • Ambulante ondersteuning
      • DigiContact
      • Ontmoetingsplek
      • Cursussen
    • Expertise en behandeling
      • Aangeboren beperkingen
      • Niet-aangeboren beperkingen en aandoeningen
      • Zintuigelijke beperkingen
      • Problematiek
      • Verstandelijke beperking - weerbaarheid, relaties en seksualiteit
      • Thema's
  • Onze zorgvisies
    • Lichte verstandelijke beperking
    • Ernstige meervoudige beperking
    • Moeilijk verstaanbaar gedrag
    • Verstandelijke beperking
    • Jeugd en gezin
      • Ouders met een verstandelijke beperking
      • Ouders van een kind met een verstandelijke beperking
    • Ouderen
    • Doof - CMB
  • Actueel
    • Onze verhalen
    • Agenda
    • Coronavirus
  • Contact
    • Neem contact op
    • Aanmelden
    • Privacy
      • Ik ben een client of belangenbehartiger
      • Ik ben een vrijwilliger
      • Ik ben medewerker, staigair, leerling, uitzendkracht of sollicitant
      • Ik ben op een andere manier bij de zorg en/of een client betrokken
      • Meer informatie over privacy
  • Over ons
    • Over Philadelphia
      • Onze missie en visie
      • Onze duurzaamheid
      • Onze kwaliteit
      • Onze geschiedenis
      • Ons bestuur
      • Onze medezeggenschapsraden
      • Onze jaarplannen en jaarverslagen
      • ANBI-gegevens
    • Zeggenschap over je leven
      • Vertegenwoordiging
    • Muziek in onze zorg
      • Muziek werkt zo!
      • E-learning
      • Muziekboek
      • Muzieknieuws
      • Aanmelden nieuwsbrief
      • Programma PhiLaLa
      • Onderzoek
      • Muziekcoaches
      • Muziekmotors
      • Muziektherapeuten
      • Video's
      • Muziekpaspoort
      • Contact
    • Innovaties en concepten
      • Robotica
      • Slimme inco
      • Sensiks
      • Mijnwerk.online
      • DigiContact
      • Mooi Leven
      • Datagedreven zorg
      • Regelarm verantwoorden
      • (Be)leven in de wijk
      • Digitaal ouderplatform Sophi
    • Partners (in ondernemerschap)
    • Informatie voor ...
      • Cliënten
      • Medewerkers
      • Verwanten en vertegenwoordigers
      • Vrijwilligers
      • Verwijzers
      • Ondernemers
    • Vrienden van Philadelphia
    • Complimenten en klachten

Klikpaden

  • Philadelphia
  • Over ons
  • Over Philadelphia
  • Onze jaarplannen en jaarverslagen
  • Jaarverslag 2021
  • Innovaties en data
    • A
    • A
    • A

Innovaties en data

Klikpaden

  • Philadelphia
  • Over ons
  • Over Philadelphia
  • Onze jaarplannen en jaarverslagen
  • Jaarverslag 2021
  • Innovaties en data
    • A
    • A
    • A

Innovaties en data

We verwachten veel van de technologische ontwikkelingen. Daarom steken we tijd in het verkennen van en experimenteren met innovaties en data. Technologie ondersteunt medewerkers en maakt hun werk makkelijker. Voor cliënten behoudt of verhoogt ze de kwaliteit van zorg én leven. Bovendien biedt technologie ons de mogelijkheid om in de toekomst zorg te blijven verlenen met voldoende en gemotiveerde medewerkers. Maar het toenemend gebruik van technologie betekent ook allerlei nieuwe risico’s. We besteden daarom extra aandacht aan informatiebeveiliging.

 

Innoveren voor de toekomst

We zijn ervan overtuigd dat technologie ons op diverse manieren steeds beter gaat helpen om cliënten van de juiste zorg en begeleiding te voorzien. Daarom hebben we in 2021 meerdere nieuwe innovaties verkend en diverse experimenten opgestart.

 

De coronapandemie gooide wel wat roet in ‘t eten. Want door de maatregelen en werkdruk konden niet alle op de locaties geplande experimenten doorgaan. Maar wat in 2021 niet lukte, pakken we in 2022 op. En veel is in 2021 wél doorgegaan, zoals de experimenten op het gebied van gezondheid en vitaliteit voor medewerkers en cliënten, stressreductie, en de inzet van sensoren en medische ondersteuning op afstand. We besteden op diverse manieren aandacht aan het vergroten van het bewustzijn dat het werken met technologie en innovaties belangrijk is. Zodat onze medewerkers en cliënten dit van harte omarmen en gebruiken.

 

Mensgerichte technologie

In 2021 experimenteerden we volop met technologie die het werk van onze medewerkers makkelijker en plezieriger maakt. Veelbelovend vinden wij het werken met voorspellende analyses in het primaire zorgproces en de ontwikkeling van virtuele assistenten. Het VPRO-programma Tegenlicht vroeg ons mee te werken aan een uitzending over de Digimens. Een mooi teken van waardering voor onze inspanningen om de zorg te innoveren.

 

Voorspellende analyses

In 2018 zijn we gestart met datagedreven werken. Vooral met data verzamelen, combineren en beschikbaar stellen voor onze medewerkers. In 2021 is er een volgende stap gezet en zijn we begonnen om vooruit te kijken op basis van voorspellende analyses. Hiermee voerden we zes experimenten uit. Doel was om met elkaar uit te vinden wat de waarde is van dit soort analyses in het primaire zorgproces. De resultaten en reacties waren positief. Een voorbeeld van een uitgevoerd experiment is het beter kunnen voorspellen of incontinentiemateriaal ‘s nachts vol raakt. Het resultaat is dat 83% van de onnodige verschoningen te voorkomen valt.

 

Datastrategie

In 2021 hebben we op het gebied van datastrategie en datagovernance een langetermijnvisie gemaakt. Wij maken de strategische keuze om te investeren in data en technologie en daarmee in het innovatieve karakter van onze organisatie. Technologie draait steeds meer om data. Daardoor bepalen data voor een deel de waarde die met technologie te behalen is. Philadelphia is overtuigd van die waarde. Data en technologie brengen voor cliënten onafhankelijkheid en behoud of zelfs verhoging van de kwaliteit van zorg en leven. Voor ons als organisatie betekenen ze continuïteit van zorg doordat we die zorg anders kunnen organiseren, met voldoende en gemotiveerde medewerkers. Daarvoor zijn wel digitale en datavaardigheden vereist in alle lagen van onze organisatie. Komende jaren gaan wij hier nog meer de focus op leggen. Bij het ontwikkelen van onze datastrategie besteden we ook meer aandacht aan privacy en ethische aspecten. Philadelphia heeft ook sinds 2019 de Adviesraad Ethiek van de Mensgerichte Technologie met drie externe ethici.

 

Automatiseren werkprocessen

Grote stappen zijn er ook gezet in Intelligent Automation (het automatiseren en robotiseren van werkprocessen door het toepassen van kunstmatige intelligentie). Een nieuw team houdt zich bezig met de ontwikkeling van virtuele assistenten. Dit zijn softwarerobots die repeterende werkzaamheden uitvoeren. In 2021 hebben de virtuele assistenten mooie resultaten bereikt.

 

Sociale robotica

Sinds 2017 werkt Philadelphia aan het innovatieprogramma sociale robotica. Een sociale robot helpt cliënten hun eigen leven te leiden. In 2021 hebben we zes sociale robots ‘Phi’ ingezet voor de ondersteuning in de dagelijkse zorg- en dienstverlening. Het robotteam van Philadelphia observeert de interactie tussen cliënt en robot, analyseert de onderzoeksdata en gebruikt deze om de inzet van de robots te verbeteren. In 2021 logeerden de robots 50 keer bij een cliënt. Die 50 onderzoeken leverden veel data op. Door deze data te analyseren, kregen we een goed beeld van wat sociale robots kunnen betekenen als toevoeging op de dagelijkse zorg- en dienstverlening. De resultaten met de robots zijn veelbelovend. Wel is de vraag vanuit cliënten en zorglocaties groter dan het aanbod van robots. Daarom gaan we in 2022 kijken hoe we nog meer cliënten kunnen helpen bij het leiden van een mooi eigen leven.

 

Domotica in de zorg

In ons strategisch huisvestingsplan en de digitaliseringsambitie streven we naar een grotere inzet van domotica in ons zorgproces. Zorgdomotica is ondersteunend voor zowel de medewerker als de cliënt. Op sommige locaties is het al aangebracht en kan het systeem afgestemd worden op wat de cliënt nodig heeft. Hieraan kunnen bijvoorbeeld een drukknop, epilepsiemelder, in-uit-bedmelder en deurcontact worden gekoppeld. Alarmeringen worden verstuurd naar de telefoon van de begeleider van de cliënt. Niet in alle gebouwen is zorgdomotica aanwezig. Dan moet de door de cliënt benodigde zorgdomotica worden aangebracht. Voor 2021 vreesden we aanvankelijk dat het wereldwijde tekort aan ICT-componenten voor problemen zou zorgen. Maar volgens plan zijn op 7 nieuwbouwlocaties en in 13 innovatieprojecten voorzieningen voor zorgdomotica in gebruik gesteld. Onze ambitie voor 2022 is om voor 64 nieuw- en verbouwprojecten zorgdomotica te realiseren.

 

Informatiebeveiliging

Door de toenemende inzet van (digitale) technologie, zorgdomotica en het gebruik van data geven we meer aandacht aan cybersecurity. Zo hebben we in 2021 onze ICT-infrastructuur robuuster gemaakt en beter beveiligd. Een van de verbeteringen was de vernieuwing van de werkplekomgeving. Hiermee wordt ook het toegenomen ICT-gebruik beter opgevangen. En tegen bedreigingen zoals malware en phishing troffen we speciale netwerkvoorzieningen. Ook zijn de ICT-middelen beter op afstand te beheren en beveiligd volgens de modernste maatstaven. Dat was noodzakelijk omdat sinds de coronapandemie medewerkers meer thuis zijn gaan werken. Daarom besteedden we ook extra aandacht aan hoe we ICT-middelen, zoals apparatuur en softwaretoepassingen, aan onze medewerkers ter beschikking stellen.

  • Jaarverslag 2020
  • Jaarplan 2021
  • Jaarverslag 2021
    • Beschouwingen van de raad van bestuur
    • Waar we voor staan
    • Gewoon leven, een eigen leven
    • Medewerkers
    • Impact
    • Innovaties en data
    • Onze organisatie
    • Dialoog met stakeholders
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Bestuur van de organisatie
    • Raad van toezicht
    • Financiële informatie
  • Vorige jaarplannen en jaarverslagen
© Philadelphia 2022
· Privacy · Cookies