Interview Kevin van Dijk

Coördinerend begeleider bij ODC De Klim-Op/VSO De Spanker

Vacatures bij Philadelphia

Kevin van Dijk (34), coördinerend begeleider bij ODC De Klim-Op/ VSO De Spanker in Kampen

‘De kleine succesverhalen geven mij energie’

‘Ik had altijd interesse in kinderen die meer zorg nodig hebben. Ik ben opgeleid als onderwijsassistent, deed een gedeelte van de PABO en een verkorte opleiding SPW activiteitenbegeleiding. Daarna werd ik stagiair bij het kinderdagcentrum De Klim-Op in Kampen.’

 

Doorgroeimogelijkheden

‘Inmiddels werk ik al tien jaar bij Philadelphia. Ik kreeg de kans om door te groeien tot coördinerend begeleider en mocht de HBO-studie Pedagogiek doen. Deze deeltijdopleiding werd vergoed door Philadelphia en mocht ik tijdens werktijd doen. Dat is fantastisch! Nu werk ik bij De Spanker, dat is een school voor voorgezet speciaal onderwijs waar Philadelphia mee samenwerkt. Ik begeleid jongeren met een licht verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag. Bij ons leren ze basisschoolvakken zoals rekenen en taal. Daarnaast leren ze een aantal praktische vaardigheden zoals koken, techniek, schoonmaken en verzorging.’

 

Stappen

‘Het is mooi om te zien welke stappen deze kinderen maken. In de klas maak ik rekensommen met ze. Als iemand opeens de waarde van 1 euro begrijpt, dat is geweldig! Laatst mochten ze zelfstandig naar de supermarkt. Ik gaf ze geld en een boodschappenlijst mee. Vervolgens kwamen ze terug met een volle tas met boodschappen en hadden ze nog betaald ook. Dat soort kleine succesverhaaltjes geven mij energie.’

 

Buitenwereld

‘De jongeren zijn tussen de 12 en 21 jaar, maar emotioneel zijn ze 18 maanden tot 5 jaar. Dat kan soms lastig zijn. Dan sta je met een 18-jarige puber in de rij bij de kassa en zegt hij over een meisje in de supermarkt: “Zo die heeft een lekker kontje”. Er zit vaak geen rem op hun uitspraken, maar visueel zie je hun beperking niet, daardoor worden omstanders op zo’n moment boos. De buitenwereld reageert anders dan cliënten gewend zijn binnen de veilige muren van het schoolgebouw. Het is mijn taak om ze voor te bereiden op die maatschappij. Ik wil dat ze sociaal redzaam zijn als ze met school klaar zijn.’

 

Muziek

‘Ik vind het goed dat Philadelphia muziek inzet in de zorg. Muziek kan iemands stemming beïnvloeden. Als een cliënt overprikkeld is, dan zet ik vaak klassieke muziek op. Op zo’n moment zit een jongere in een stoel naar André Rieu te luisteren. Dat vindt hij fijn, dan komt hij tot rust. Soms zet ik expres een liedje op waarvan ik weet dat ze het stom vinden. Dan krijg ik commentaar, maar heb ik wel contact met de jongeren. En verder gebruiken we het om energie kwijt te raken. Vaak leven we ons helemaal uit op een carnavalskraker en doen we lekker gek.’