Van robotkat en appelschiller tot een Nightwatch die epileptische aanvallen monitort, de Uitleenservice van Philadelphia heeft zo’n 60 unieke producten die locaties gratis kunnen lenen. Türker Kök, coördinator Uitleenservice: 'We ondersteunen locaties met technologie, waardoor begeleiders efficiënter kunnen werken en cliënten zelfstandiger kunnen leven.'

De Uitleenservice is onderdeel van ‘Het beste uit de Digitale Wereld’. Türker: 'We denken graag met locaties mee hoe technologie van toegevoegde waarde kan zijn in het dagelijkse werk. Zoals wanneer een begeleider belt en vraagt of we iets hebben voor die ene cliënt met een bepaalde aandoening. Soms kan ik al meteen een product aanraden, andere keren gaan we op zoek naar een technologische oplossing. Uiteraard testen we op betrouwbaarheid, veiligheid en AVG-proof.'

Sparen voor een robotkat

'Ik vind het fijn om op deze manier betrokken te zijn bij de zorg aan cliënten. Je weet gewoon dat je cliënten en begeleiders echt helpt. Daarin zijn we ook flexibel. Normaal gesproken is de wachttijd voor een product maximaal twee maanden en een locatie mag het product dan een maand lang gebruiken. Is er spoed? We zoeken samen met je naar een oplossing. Wordt de wachttijd langer? Dan schaffen we extra exemplaren aan. Van de robotkat hebben we er nu vijf, die is heel populair. Een tijdje geleden kreeg ik een brief van een cliënt die de robotkat geleend had. Hij vertelde hoe blij hij was met de kat en vroeg me om lief te zijn voor de poes. Hij ging nu sparen om zo’n robotkat te kunnen kopen. Dat zijn voor mij wel de mooie momenten.”

Mooi staaltje techniek

Het mooie van de Uitleenservice is dat locaties producten kunnen uitproberen, zonder ze meteen aan te hoeven schaffen. Na de leenperiode kunnen ze dan alsnog besluiten te gaan kopen. “Bij niet-complexe producten kunnen locaties zelf de bestelling plaatsen. Gaat het om een wat ingewikkelder aankoop, dan nemen we dat uit handen. De meeste begeleiders die iets bij ons geleend hebben zijn blij met de technologische mogelijkheden. Ze zien dat het cliënten meer structuur geeft en hen zelfstandiger maakt. Een mooi voorbeeld hiervan is het plashorloge dat zeven keer per dag de cliënt eraan herinnert naar de wc te gaan. De BBrain is ook zo’n mooi staaltje techniek. Als begeleider kun je een bericht sturen aan een cliënt met een BBrain; het apparaat leest dit bericht hardop voor. Ideaal voor cliënten die niet zo digivaardig zijn!

Technologie is beleving

Technologie is ook beleving. De Bose SoundWear bijvoorbeeld, een speaker die je als een kraag om je nek legt. “Een cliënt kan helemaal opgaan in de muziek, zonder dat hij zich – zoals met een koptelefoon - af hoeft te sluiten van zijn omgeving. Dat geeft een veilig gevoel. Ook is het fijn dat de omgeving de muziek niet hoort, dus het stoort andere cliënten niet.”

Türker en zijn team zorgen ervoor dat alle artikelen nagekeken en goed schoongemaakt worden, voordat ze naar de volgende cliënt gestuurd worden.

Benieuwd naar wat je allemaal kunt lenen? Bekijk de catalogus (op Mijn Philadelphia, inlog vereist).
Daar lees je ook hoe het in z’n werk gaat als je iets wilt lenen. Andere vragen? Mail naar uitleenservice@philadelphia.nl.

Deel je vraag, idee, verhaal of kennis #wedoenhetsamen

Heb jij wel eens een vraag waarvan je niet weet aan wie je die moet stellen? Wil je belangrijke kennis delen met je collega’s? Of wil je simpelweg iets leuks aan anderen laten zien? 
 
We bouwen samen aan een online platform. Deel jouw input, het kost één minuut.

Of mail ons jouw input

Je krijgt altijd bericht van ons!