‘Hé, een e-mail voor het Gehoorteam’, vertelt Anne-Lise Roos - Pouw. Ze leest een mail van een begeleider over een aanmelding van een cliënt die slecht hoort. Of we advies kunnen geven over hoe het team met deze man met gehoorverlies om kan gaan. Maar natuurlijk! Daar helpt het Gehoorteam je mee. 


Het gehoorteam

‘Het team bestaat uit twee communicatiedeskundigen, een logopediste en een gedragsdeskundige’, vertelt Anne-Lise. Ze is een van de communicatiedeskundigen bij de locaties voor mensen die doof of slechthorend zijn. Dit team is er om locaties binnen heel Philadelphia te ondersteunen met de begeleiding van cliënten met gehoorproblemen.

De werkwijze

‘We zijn bereikbaar voor heel Philadelphia. Als er iemand werkt of woont met gehoorproblemen kunnen ze ons benaderen. We geven dan advies over hoe ze deze persoon kunnen ondersteunen in de communicatie. Je kunt eerst iemand aanmelden en vervolgens hebben we contact met de gedragsdeskundige en/of coördinerend begeleider. We plannen een belafspraak in, zodat we meer te weten komen over de persoon. Daarnaast vragen we of er een verslag van een audiogram (gehoortest) is die we mogen inzien. Als we voldoende informatie hebben gaan we brainstormen met elkaar en geven we vervolgens advies. Bijvoorbeeld wat voor visuele middelen zet je in, is een gebarentaalcursus een goed idee of is er meer nodig? ’


'Ik kijk nu ineens heel anders naar B.' 

Anne- Lise geeft een voorbeeld. ‘Het gaat over B., die redelijk zelfstandig woont op een bovenverdieping van een grote woonlocatie. Hij werkt vijf volle dagen per week. De laatste tijd heeft de begeleiding de indruk dat hij niet lekker in zijn vel zit. Tijdens de belafspraak vertelt de coördinerend begeleider dat B.  zijn bril en gehoortoestellen liever niet draagt. De coördinerend begeleider heeft met het aanmeldformulier een audiogram gestuurd en we nemen samen het audiogram van B. door'.  

‘Uit het audiogram blijkt dat hij een gemiddeld gehoorverlies van 55-60 decibel heeft. We komen tot de conclusie dat B. gesproken taal zonder zijn gehoorapparaten nauwelijks kan verstaan. Nu ben ik ook nieuwsgierig geworden naar hoeveel B. ziet. Hij draagt een bril, maar wil deze niet op. Uit het oogonderzoek van enige tijd geleden komt naar voren dat hij zonder bril 0,2 gezichtsscherpte heeft. Als 1,0 100 procent is, is dit 20 procent. Dat geeft weer dat hij 20 procent scherp kan zien, dus waarschijnlijk ziet B. alleen contouren. De begeleider en ik zijn even stil. Aan de andere kant van de lijn hoor ik “Joh, ik kijk nu ineens heel anders naar B. Wat fijn om dit samen door te nemen. Ik ga met het team om de tafel om hierin actie te ondernemen”. We sluiten het gesprek af met de afspraak dat ik met mijn collega’s van het gehoorteam ga overleggen voor een goed advies. Dat zal ik zo snel mogelijk mailen’.

Het is nooit hetzelfde

‘Wat het werk zo leuk maakt is dat het steeds weer een andere hulpvraag is die we krijgen. Als je de aanmelding uitvraagt dat je dan steeds met een ander advies kan komen. Elke twee weken hebben we overleg en gaan we een lijst van eerdere aanmeldingen af om de voortgang te bespreken. We vragen na enige tijd ook of de collega’s die we ondersteund hebben een evaluatieformulier willen invullen.’

Contact

Heb je een vraag aan het gehoorteam, dan kun je mailen naar gehoor@philadelphia.nl.

Deel je vraag, idee, verhaal of kennis #wedoenhetsamen

Heb jij wel eens een vraag waarvan je niet weet aan wie je die moet stellen? Wil je belangrijke kennis delen met je collega’s? Of wil je simpelweg iets leuks aan anderen laten zien? 
 
We bouwen samen aan een online platform. Deel jouw input, het kost één minuut.

Of mail ons jouw input

Je krijgt altijd bericht van ons!