Onlangs hebben een aantal Philadelphia-collega’s de opleiding tot digicoach afgerond. Wat doet een digicoach en waarbij kan hij of zij je helpen? In een serie van zes artikelen vertellen de kersverse coaches er alles over. Dit is deel 5 met Danette Scheepsma. ‘Ik hoop dat collega’s inzien hoe handig het is als je zelf de digitale wereld begrijpt. Dat mensen plezier daarin krijgen’.

‘De functie digicoach is er nog niet heel lang, daarom is het belangrijk dat er wat meer bekendheid gecreëerd wordt. Je merkt ook in deze tijd dat het allemaal wat lastiger is. Daarom hoop ik dat we op den duur nog meer collega’s mogen helpen’, vertelt Danette.

‘Ik ben er als het ware mee opgegroeid’

Danette is coördinerend begeleider bij woonlocatie Rondweg in Kampen. Daarnaast is ze ook sinds kort digicoach. ‘Mijn specialiteit? Ik doe graag de basisdingen, zoals ECD en Aysist. Toen we hier net mee gingen werken heb ik hierbij geholpen. Dit zit dus wel echt in mijn systeem’.

‘Het contact hebben met andere mensen vind ik heel leuk. Dat je op andere locaties mensen ontmoet en ziet hoe collega’s daar werken. Het valt mij soms op dat andere collega’s elkaar dan helpen met bepaalde werkzaamheden, zoals Aysist. Hier zijn ze niet vertrouwd mee, dus laten ze het graag iemand anders doen. Het kan een drempel zijn voor iemand. Op mijn locatie zie ik dat we dat wel al doen. Vanaf begin af aan is het je eigen verantwoordelijkheid’.

Begrijp de digitale wereld

‘Ik hoop dat collega’s nu inzien hoe handig het is als je zelf de digitale wereld begrijpt. Dat ze er plezier in krijgen. Als alles wordt overgenomen, dan leer je het ook nooit. En als je er plezier in krijgt dan is de stap minder groot’.

Verschillende hulpvragen

‘Ik heb bijvoorbeeld iemand geholpen die het lastig vond om een e-mailadres te vinden op de mail. Binnen Philadelphia kan je iemand vinden via de mail, maar ook via het intranet, mijnphiladelphia.nl. Een e-mailadres toevoegen aan de BCC begrijpt ook niet iedereen. Je kunt bijvoorbeeld ook een locatiemailadres uitvouwen en dan kan je zien wie daar allemaal inzit. Per mail ontvang ik ook hulpvragen, soms hebben ze hulp nodig bij Excel. Ik verwijs ze dan vaak door naar het Leerhuis en de site Digivaardig in de zorg.  Als de vraag niet zo groot is kan het telefonisch, maar het is ook leuk om naar locatie te gaan. Dat is soms voor iemand makkelijker, als je naast iemand zit.’

Contact

Danette Scheepsma is digicoach is de regio Noord. Heb je een vraag voor haar, dan kun je mailen naar  D.Scheepsma-Grimme@philadelphia.nl. Je mag haar ook bellen of appen op 0621530575. Werk je in een andere regio en heb je vraag, mail dan naar digicoaches@philadelphia.nl.

Wat is een digicoach?
Een digicoach is een zorgprofessional die de taak heeft om zijn/haar collega’s te ondersteunen in het vergroten van hun digitale vaardigheden. Geduldige, coachende en digitaal en didactisch vaardige medewerker die veiligheid creëert voor de digitale starter, de leervraag verheldert, leermiddelen zoekt en collega’s ‘on the job’ coacht om stap voor stap vaardiger te worden.

Lees alle interviews met de digicoaches hier. 

Deel je vraag, idee, verhaal of kennis #wedoenhetsamen

Heb jij wel eens een vraag waarvan je niet weet aan wie je die moet stellen? Wil je belangrijke kennis delen met je collega’s? Of wil je simpelweg iets leuks aan anderen laten zien? 
 
We bouwen samen aan een online platform. Deel jouw input, het kost één minuut.

Of mail ons jouw input

Je krijgt altijd bericht van ons!