Onlangs hebben een aantal Philadelphia-collega’s de opleiding tot digicoach afgerond. Wat doet een digicoach en waarbij kan hij of zij je helpen? In een serie van zes artikelen vertellen de kersverse coaches er alles over. Dit is deel 4 met Joyce Lemans. ‘Ik ben ermee opgegroeid, bijna alles gebeurt digitaal.’

‘Als ik alleen maar op de groep zou werken dan zou ik het niet meer zo leuk vinden. Voor mij is het belangrijk dat ik me kan ontwikkelen, dat ik op verschillende locaties kom en met meer collega’s contact heb.’ Niet zo gek dus dat Joyce Lemans naast haar werk als cb’er bij de Merici in Maastricht nog van alles doet. Ze is bijvoorbeeld betrokken bij de implementatie van de Wet zorg en dwang, ze begeleidt stagiairs en nu is ze ook digicoach. ‘Het is een project van drie jaar. Ieder jaar worden er nieuwe digicoaches opgeleid. Het eerste jaar is het een functie van acht uur in de week, daarna komt er een nieuwe lichting en ga je terug naar twee uur in de week.’

Digitaal meekomen

Binnen haar locatie is Joyce kennisdrager van Aysist, maar ze heeft een brede algemene kennis over alles wat digitaal is. ‘Ik ben ermee opgegroeid, bijna alles gebeurt digitaal.’ Ze vindt het daarom ook belangrijk dat cliënten op dat gebied goed meekomen. ‘We hebben een digibord met de planning en activiteiten. Er zit ook muziek op en YouTube, die opent standaard met Hallo Thuis. De cliënten hebben Mijn Eigen Plan, een app die ze helemaal aan hun eigen situatie en niveau kunnen aanpassen. Ze kunnen daarop een dagplanning zien, maar bijvoorbeeld ook dat ze was moeten doen en hoe dat precies in zijn werk gaat.’

Cliënten digitaal ondersteunen

Behalve dat het voor de medewerkers zelf heel handig is om digivaardiger te worden, vindt Joyce het ook belangrijk dat ze cliënten op dit vlak kunnen ondersteunen. ‘Die komen met hun digi-vragen altijd bij bepaalde mensen. Het zou mooi zijn als elke medewerker hen zou kunnen helpen.’

En wat vragen haar collega’s aan haar? ‘Roosterdingen, verlofaanvragen of de locatie-agenda toevoegen aan Outlook. Ik ga binnenkort ook langs een collega thuis, omdat het haar niet lukt om thuis te werken. Het belangrijkste is nu om collega’s te ondersteunen bij digitaal vaardiger worden, zodat ze meer tijd hebben voor de cliënt.’

Contact

Joyce Lemans is digicoach is de regio Zuid. Heb je een vraag voor haar, dan kun je mailen naar joyce.lemans-haszing@philadelphia.nl. Je mag haar ook bellen of appen op 06 211 319 41. Werk je in een andere regio en heb je vraag, mail dan naar digicoaches@philadelphia.nl.

Wat is een digicoach?
Een digicoach is een zorgprofessional die de taak heeft om zijn/haar collega’s te ondersteunen in het vergroten van hun digitale vaardigheden. Geduldige, coachende en digitaal en didactisch vaardige medewerker die veiligheid creëert voor de digitale starter, de leervraag verheldert, leermiddelen zoekt en collega’s ‘on the job’ coacht om stap voor stap vaardiger te worden.

Lees alle interviews met de digicoaches hier.

Deel je vraag, idee, verhaal of kennis #wedoenhetsamen

Heb jij wel eens een vraag waarvan je niet weet aan wie je die moet stellen? Wil je belangrijke kennis delen met je collega’s? Of wil je simpelweg iets leuks aan anderen laten zien? 
 
We bouwen samen aan een online platform. Deel jouw input, het kost één minuut.

Of mail ons jouw input

Je krijgt altijd bericht van ons!