Onlangs hebben een aantal Philadelphia-collega’s de opleiding tot digicoach afgerond. Wat doet een digicoach en waarbij kan hij of zij je helpen? In een serie van zes artikelen vertellen de kersverse coaches er alles over. Dit is deel 1 met Lotte Pols. ‘Waar je als digicoach voor staat, is dat mensen het nut gaan inzien van digitale toepassingen. Dat het hun werk makkelijker en sneller maakt, zodat ze meer tijd over hebben voor de cliënt.’

Haar collega’s wisten haar altijd al goed te vinden als ze ‘digitale’ vragen hadden. ‘Ik vind alles wat met digitalisering te maken heeft interessant’, vertelt Lotte Pols. ‘Eerder was ik al betrokken bij de ontwikkeling van de slimme nachtzorg en ik ga binnenkort ook de opleiding Zorgtechnologie doen.’ Dus toen haar manager vroeg of ze misschien digicoach wilde worden, hoefde Lotte ook niet lang na te denken. Ze doet het naast haar baan als coördinerend begeleider bij Louise Wentland in Heerhugowaard. ‘Ik werk 60 procent en als digicoach heb ik acht uur. Dat doe ik overdag, als de kinderen naar school zijn.’

Nut van digitale toepassingen

‘Ik help mensen vanuit huis, maar als het nodig is ga ik naar een locatie. Laatst heb ik een filmpje opgenomen om te laten zien hoe iets werkt. Het is even zoeken wat het beste werkt.’ De vragen die Lotte krijgt lopen nogal uiteen. ‘Als ik een heel team moet helpen dan is dat bijvoorbeeld met het ECD. Individuele vragen gaan vaak over een e-mailhandtekening of het toevoegen van extra e-mailadres aan de mailbox. Waar je als digicoach voor staat, is dat mensen het nut gaan inzien van digitale toepassingen. Dat het hun werk makkelijker en sneller maakt, zodat ze meer tijd over hebben voor de cliënt. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein de vraag is, blijf er vooral niet te lang mee doorlopen!’

Zelftest

Met de zelftest kun je kijken waar je zelf goed in bent. Want, zo zegt Lotte, je hoeft niet alles zelf te kunnen. ‘Als je weet waar jijzelf en collega’s goed in zijn, kun je elkaar ook helpen.’

Enthousiast

Onlangs heeft Lotte een collega geholpen met het instellen van een e-mailhandtekening. ‘Het ging via het DWO (digitale werkomgeving), dat lijkt even lastig maar het was – klik, klik, klik – zo gebeurd. “Is het zo makkelijk?” was de reactie. En een half uur later kwam hij laten zien dat hij nog allerlei dingen had toegevoegd. Dat vind ik gaaf. En dan hoop ik dat hij weer anderen enthousiasmeert en het zich zo als een olievlek verspreid.’

Contact

Lotte Pols is digicoach is de regio Noord-West. Heb je een vraag voor haar, dan kun je mailen naar l.marcin@philadelphia.nl. Je mag haar ook bellen op 06-25150418. Werk je in een andere regio en heb je vraag, mail dan naar digicoaches@philadelphia.nl.

Interesse om digicoach te worden? Volgend jaar start er weer een nieuwe opleiding. Houd de vacatures in de gaten!

Wat is een digicoach?
Een digicoach is een zorgprofessional die de taak heeft om zijn/haar collega’s te ondersteunen in het vergroten van hun digitale vaardigheden. Geduldige, coachende en digitaal en didactisch vaardige medewerker die veiligheid creëert voor de digitale starter, de leervraag verheldert, leermiddelen zoekt en collega’s ‘on the job’ coacht om stap voor stap vaardiger te worden.

Benieuwd naar de verhalen van de andere digicoaches? Die vind je hier.

Deel je vraag, idee, verhaal of kennis #wedoenhetsamen

Heb jij wel eens een vraag waarvan je niet weet aan wie je die moet stellen? Wil je belangrijke kennis delen met je collega’s? Of wil je simpelweg iets leuks aan anderen laten zien? 
 
We bouwen samen aan een online platform. Deel jouw input, het kost één minuut.

Of mail ons jouw input

Je krijgt altijd bericht van ons!