‘Ik ben boos.’ Samir valt meteen het gesprek binnen. Hij houdt niet van inleidingen. ‘Die rotjongens.’. Tijdens de lunchpauze is hij met stoom uit zijn oren de werkkeet uitgebeend. Zijn collega’s van de gemeentelijke plantsoenendienst maken graag grapjes met Samir. Omdat hij altijd heel precies de regels volgt. Meestal kunnen ze er samen om lachen. Soms begint het op plagen te lijken. Dan stapt Samir uit. Letterlijk en figuurlijk. Precies zoals hij geleerd heeft.

De gemeente heeft al eens een deskundige van Philadelphia ingeschakeld om te werken aan pesten binnen het team. Dat hielp, maar soms gaat het weer mis. Vandaag hebben ze de hele tijd grapjes gemaakt over het coronavirus. En over de anderhalve meter waar Samir altijd héél precies op let. Als het tijdens de pauze uit de hand dreigt te lopen neemt Samir zelf een time out en belt hij zijn begeleider van DigiContact. ‘Kun je me even aankijken?’ klinkt het door de smartphone.

Een begeleider van DigiContact vertelt hoe de coronacrisis technologische ontwikkelingen versneld heeft. Zo werd de nieuwe app waarmee je kunt beeldbellen sneller uitgerold. Zo kan een vervelende periode ook goede dingen brengen. Het is een uitkomst voor mensen die thuis of onderweg zijn en met een dringende vraag niet meer hoeven te wachten tot er een begeleider in de buurt is. Ze kunnen direct contact maken en elkaar onder vier ogen spreken.

Met een begeleider op zak kan Samir meteen hulp inroepen. Zo voorkomt hij een stevige ruzie of opnieuw een periode boos thuisblijven. Samir is op een bankje gaan zitten. Praten, luisteren en oogcontact helpen hem. Zijn boosheid zakt weg. Dat is goed, want als het even kan moet hij wel weer naar zijn werk. Kijkt nog eens in de camera. Hij besluit om na de pauze weer aan het werk te gaan en rondt het gesprek af met een kort ‘Hoi!’. Samir houdt niet van afsluitingen.