'Als ik patat haal. Bij de snackbar om de hoek. Dan zit dat al-tijd in een plastic bakje. Waarom?' Karin kijkt de tafel rond. 'Bij de FEBO hebben ze ook gewoon kartonnen bakjes. Dat ga ik vertellen bij de snackbar. Ik wil gewoon geen plastic meer.' Instemmend geknik. 'Misschien verandert er dan eindelijk iets aan.' De groep is het roerend met Karin eens. Soms moet je actie ondernemen en anderen laten weten wat je ervan vindt. Anders verandert er niets.

Philadelphia is een duurzame organisatie. Om die boodschap verder uit te dragen besloten medewerkers van het Team Duurzaamheid van het servicekantoor het land in te gaan en voor cliënten, verwanten en begeleiders workshops te organiseren over duurzaamheid. Met een memoryspel en besparingstips van de Groene Meter over hoe je met licht, wassen, koken, verwarmen, douchen en afval scheiden beter rekening kunt houden met de planeet waarop we leven.

Het zijn verrassende en inspirerende bijeenkomsten. Vooral omdat cliënten zelf vaak al uitstekend thuis zijn in het gebied. Veel besparingstips brengen ze zelf al (lang) in de praktijk en nieuwe tips (zoals een ‘eet-geen-dieren-dag’) nemen ze wat graag over. Als nieuwsgierige, betrokken en mondige burgers nemen ze hun verantwoordelijkheid serieus. En laten ze bijvoorbeeld de man van de snackbar weten hoe belangrijk duurzaam ondernemen is.