Met het coronavirus is alles opeens anders. Ook ambulante begeleiding voor mensen met een verstandelijke beperking. Kees krijgt normaal iedere maandag een begeleidster over de vloer die hem helpt op zichzelf te wonen. Deze week zit hij echter alleen aan de keukentafel. De begeleidster kan niet langskomen. Besmettingsgevaar. Daarom bellen ze. Kees vertelt over de envelop die hij op de mat vond. Een rekening van de dierenarts. Hoe moet hij die over gaan maken?

Ook mensen met een beperking en hun begeleiders krijgen te maken met het coronavirus. Er is geen dagbesteding, bezoek aan huis wordt ontmoedigd en er zijn nieuwe regels waar je rekening mee moet houden, zoals thuisblijven, afstand houden en handen wassen. De ambulante begeleidster uit Noord-Holland vertelt dat Kees dat thuisblijven, afstand houden en handen wassen allemaal wel begrijpt. Van de televisie. Maar die rekening, hoe moet hij die gaan betalen?

De maatregelen vragen veel van de cliënten en hun begeleiders. Moed, flexibiliteit, en uithoudingsvermogen bijvoorbeeld. En creativiteit. Want je moet zo veel dingen opnieuw uitvinden. Ook iets ogenschijnlijk kleins als een rekening overmaken. Normaal maakt Kees het geld over met de begeleidster erbij. Hij doet het zelf maar het voelt wel beter voor hem. Want het is best spannend. Daarom spreekt de begeleidster met hem af dat ze zijn broer vraagt of die hem kan helpen. En maakt ze een afspraak met DigiContact om veilig zijn post mee te lezen. Kees zucht opgelucht.

Uit de hele organisatie hoor je voorbeelden over de manier waarop begeleiders praktische oplossingen bedenken om de beste zorg te blijven bieden aan cliënten. Nu we beginnen te merken hoe anders alles is zie je hoe goed medewerkers van Philadelphia zijn in het bedenken van nieuwe manieren om cliënten te helpen het beste uit zichzelf te halen. De crisis zal nog lange tijd veel van ons vragen. Ook nieuwe oplossingen en nieuwe manier van kijken.