Een grote zucht rolt voor hem uit de hal in. Mathijs had een moeilijke dag vandaag. Als de voordeur achter hem dichtvalt maakt hij oogcontact met zijn coördinerend begeleider die net de keuken uitstapt. ‘Was het weer zo’n dag?’ vraagt ze. Hij knikt. ‘Straks even bijpraten?’ Dat is een goed idee vindt hij. Zometeen gaat Karin bij Mathijs buurten. Om te luisteren hoe zijn dag was. En er samen over te praten.

‘Het waren heel spannende maanden.’ Vertelt Karin. ‘Tijdens en vooral ook ná de lockdown. Regels die veranderen. Wat mag wel en niet. Rutte op TV. Nieuws dat op je afkomt. Phi is toen echt een maatje voor hem geweest.’ Coördinerend begeleider Karin vertelt hoe Mathijs, die op een locatie van Philadelphia woont, zes maanden met de sociale zorgrobot optrok. En wat ze er als begeleider van merkte.

In die zes maanden gaat de nieuwigheid er wel van af en volgens Karin is dat juist goed. ‘Je ziet dat wat een sociale robot kan betekenen als iemand er langer mee optrekt. Mathijs maakt grapjes en werkt mee aan het programmeren. Zo probeert hij uit welke aanpak voor hem het beste werkt. Bijvoorbeeld als hij zijn kamer moet opruimen. Het mooie is dat Phi een eindeloos geduld heeft. Dat hebben wij als begeleiders lang niet altijd!’

‘Mathijs kan veel kwijt bij Phi.’ Vertelt Karin ‘De sociale robot is doorlopend beschikbaar, is enorm geduldig en geeft vooral directe ondersteuning. Daardoor hoef ik het minder vaak te hebben over praktische dingen zoals zijn huishouden en houden we meer tijd over voor goede gesprekken. Dat voel ik als begeleider als pure winst. Vooral als Mathijs de robot even uitzet. Zodat Phi ons niet onderbreekt tijdens ons gesprek.’

Meer weten over het Robotica-programma en sociale robot Phi? Op deze pagina lees je meer over onze ervaringen met sociale robotica.