Je ziet het aan de manier waarop Bert om half vijf ’s middags binnen komt. Schouders gebogen. Rimpel op het voorhoofd. Hij laat zijn rugzakje op de grond ploffen en zakt met een enorme zucht in één van de stoelen achter de grote keukentafel. “Wat een dag!” Bert maakt oogcontact met de begeleidster die ook aan tafel zit. Hij moet even wat kwijt. Tijdens de pauze had iedereen het erover. Hoe de spannende serie was afgelopen. Terwijl hij zelf de laatste aflevering nog niet had gezien. Niemand hield er rekening mee. Wat vervelend!

Bert wil even zijn hart luchten. En wel nu. Daarom is het fijn dat zijn begeleidster gewoon aan de keukentafel zit. En dat hij niet naar haar op zoek hoeft te gaan. Hij merkt er niets van dat ze net bezig was om op de Zorgapp de rapportage door te nemen van de vorige dienst, omdat ze razendsnel naar Bert overschakelt. Vroeger zou ze misschien net in haar kantoortje hebben gezeten om het dossier in te zien.  Nu kan Bert na een kop thee en een laatste diepe zucht weer verder met de rest van zijn dag.

Philadelphia investeert veel tijd en energie in nieuwe manieren van werken. Daar leren we veel van. Het is daarom goed wanneer je iemand je over een voorbeeld als van Bert vertelt. Hoe hij even stoom kan afblazen omdat zijn begeleidster in de buurt is omdat ze een zorgapp op de telefoon heeft waardoor ze niet achter een computer hoeft te gaan zitten. Daardoor kan Bert op de dinsdagmiddag even dat kleine momentje met zijn begeleider hebben. En neemt zij het meteen mee in haar verslag. Het duurt allemaal maar even, maar voor Bert is het heel belangrijk.

 

De Zorgapp is één van de projecten rond Mensgerichte Technologie