Sneltest geen alternatief voor testen door de GGD 

Bij klachten en/of als je in contact bent geweest met iemand die besmet is met corona, vragen we je om je te laten testen door de GGD. We weten dat de GGD op dit moment moeite heeft om de vraag aan te kunnen. Zelfs bij de Fastlane, waar je als zorgmedewerker voorrang krijgt, zijn er wachttijden. Bij Philadelphia is besloten dat we bij klachten en/of als je in contact bent geweest met iemand die besmet is met corona, volgens de richtlijn van het RIVM geen gebruik maken van sneltesten. De sneltesten zijn niet betrouwbaar genoeg. En kunnen hooguit extra worden gebruikt om preventief te testen bij zeer kwetsbare doelgroepen als je geen klachten hebt en extra voorzichtig wilt zijn.

Ga om je te laten testen daarom naar de Fastlane van de GGD. Voor de Fastlane bel je naar: 0800-8101.

De GGD maakt gebruik van functielijsten om te bepalen welke zorgmedewerkers met voorrang getest mogen worden.
Bel je voor een afspraak? Gebruik dan een van de volgende functiebenamingen:

•    Verpleegkundigen en verzorgenden
•    Pedagogisch medewerkers (begeleiders)
•    Groeps- en woonbegeleider (begeleider en coördinerend begeleider)
•    Helpende en woongroepsassistenten

Wanneer je als coördinerend begeleider je loonstrookje laat zien en hier ontstaat discussie, geef dan duidelijk aan dat een coördinerend begeleider hetzelfde is als een groeps- en woonbegeleider.

Griepprik voor medewerkers
Val je als medewerker niet onder een van de genoemde doelgroepen? Dan kun je je opgeven voor een griepprik die Philadelphia je aanbiedt via de Arbo Unie. Doe dit voor 17 oktober. Meer informatie vind je hier.

 Meer informatie

Inloggen Webmail en Zorgapp met e-mailadres

Vanaf 11 november om 13.00 uur log je voortaan in op Webmail en de Zorgapp met je Philadelphia e-mailadres en je wachtwoord waarmee je inlogt op je computer.

Deze verandering is noodzakelijk omdat we in de komende weken overstappen naar een andere manier van inloggen. Daar worden jullie nog over geïnformeerd.

Lukt het inloggen op Webmail en de Zorgapp toch niet, neem dan contact op met de Servicedesk ICT onder nummer 033 – 760 2222 of stuur een e-mail naar servicedesk.ict@philadelphia.nl.

Philadelphia in VPRO Tegenlicht over de digimens

Welke stappen zet Philadelphia op het gebied van digitale dienstverlening? Daarover vertelden Astrid de Groot – de Meijer (adviseur digital) en Bas Bodzinga (directeur Klantbelang) van Philadelphia gisteren in de uitzending van VPRO Tegenlicht over de digimens. Aan bod kwamen ons digimens Sophi en onze digitale begeleiders van DigiContact. Maar ook Robot Phi, die logeerde bij een cliënt.

De uitzending van Tegenlicht geeft een mooi beeld van de mogelijkheden, maar ook van de dilemma’s waar mensen in verschillende delen van de wereld mee te maken hebben. ‘Technologisch kunnen we heel veel, maar wat kunnen we aan als mens?’, aldus Astrid de Groot – de Meijer in de uitzending. Naast Astrid en Bas worden ontwikkelaars, wetenschappers en filosofen geïnterviewd.

Liever een digimens dan een ‘echt’ mens?
Moet je voordat je naar je huisarts gaat straks eerst langs de digimens? Kan iedereen straks een digitaal mens raadplegen bij psychische problemen? In Hongkong zijn ze hiermee al veel verder dan bij ons. Ook als het gaat om het toevoegen van emoties aan de gelaatsuitdrukking van de digitale mens. Het blijkt dat veel mensen daar zelfs liever hun medische en psychologische zaken met een digimens bespreken dan met een echt mens. Zie je straks het onderscheid nog wel tussen een digitaal mens en een mens van vlees en bloed? Maakt dat uit? En hoe zit het eigenlijk met je privacy?

Ethische afwegingen
Bij Philadelphia wegen we bij alle innovaties de ethische kant. Technologische ontwikkelingen gaan wat ons betreft hand in hand met ethische afwegingen. Want dat het kan, betekent niet dat we er als mensen al aan toe zijn of het wenselijk vinden.

De beschouwende documentaire van Tegenlicht zet je aan het denken. Heb je de uitzending gemist? Kijk ‘De digimens’ dan terug via deze link.

Start nieuwe groepen ‘De cb’er in de spotlights’ 2022

Vanaf januari 2022 starten we weer met zes nieuwe groepen voor het leertraject De cb’er in de spotlights. 
De taken en verantwoordelijkheden die je als coördinerend begeleider hebt in je team, in je netwerk, op je locatie en binnen de organisatie wil je vanzelfsprekend zo goed mogelijk vervullen. Daarbij spelen vragen als: ‘hoe geef ik invulling aan de zorgcoördinatie met zeggenschap voor de cliënt als uitgangspunt?’, ‘welke kennis van ziektebeelden heb ik nodig?’, ‘hoe ziet de samenwerking met gedragsdeskundigen of het netwerk voor de cliënt eruit?’, ‘hoe krijg ik mijn team mee in veranderingen?’ etc.


Dit leertraject helpt je antwoorden te vinden op onder andere bovenstaande vragen.

Het traject is exclusief voor:
•    Coördinerend begeleiders werkzaam bij Intensieve Zorg, Zorg & Wonen
•    Coördinerend (werk)begeleiders bij Werk & Begeleiding
•    Begeleiders bij DigiContact

Wil je meer informatie en/of inschrijven? Ga naar het Leerhuis – De cb’ er in de spotlights.
Medewerkers die op de wachtlijst staan, hebben inmiddels bericht ontvangen dat ze zich kunnen inschrijven.

Coronaregels bij deelname aan trainingen
Binnen Philadelphia houden we daar waar het kan zoveel mogelijk de 1,5 meter afstand in stand. Dit geldt ook voor trainingen op een Philadelphia -locatie. Bij trainingen waar dit niet mogelijk is, wordt het dragen van een mondkapje verplicht (denk hierbij aan trainingen RHVH, techniektrainingen).
Voor trainingen op externe locaties gaan we mee in de regels die de locatie in kwestie hanteert. Een externe locatie kan dus checken op een geldige QR-code en/of een mondkapje verplicht stellen. Het is de verantwoordelijkheid van de deelnemer/trainer om hiervoor te zorgen.

Dag van de Mantelzorg: Sta stil bij mantelzorgende collega’s

Ben jij naast medewerker van Philadelphia ook mantelzorger? Dan ben je niet de enige. Veel van onze collega’s zorgen naast hun werk voor iemand die ziek is of een beperking heeft. Dat kan een partner zijn of een kind. Maar ook een ouder, buurman of buurvrouw. Activiteitenbegeleider Sara weet hier alles van. Vandaag, op de Dag van de Mantelzorg, deelt ze haar ervaring. En wist je dat we binnenkort een webinar organiseren voor mantelzorgers? 

Sara heeft een warm hart voor de zorg. Op 1 september 2021 startte ze als activiteitenbegeleider bij Philadelphia. Dat doet ze drie dagen in de week. Privé runt ze samen met haar man een eigen ‘zorgorganisatie’. Hun dochter Merel is nu 15 en heeft een ernstig meervoudige beperking door microcefalie. Er staat een heel groot zorgnetwerk om hen heen, waar ze heel dankbaar voor zijn. 

Leven in het hier en nu
‘Merel zal nooit op eigen benen staan. Loslaten is daardoor heel moeilijk’, vertelt Sara. ‘Merel heeft veel veerkracht en is een mooie spiegel voor de mensen om haar heen. Ze leeft in het hier en nu en heeft veel humor.’

Kwetsbaarheid inzetten als kracht 
Sara merkt dat er veel flexibiliteit gevraagd wordt van haar en haar collega’s. Dat schuurt regelmatig met wat er privé nodig is. Ook ervaart Sara een hoge werkdruk. En het valt haar op dat veel zorgmedewerkers moe zijn en het lastig vinden om zich kwetsbaar op te stellen. 

Zelf lukt het haar steeds beter om haar kwetsbaarheid in te zetten als een kracht. Sara’s oproep aan collega’s? Organiseer koek-en-zopiemomentjes voor elkaar. Ook als het druk is. ‘Verbinding met elkaar is essentieel om oog te houden voor elkaars welzijn. Vraag eens aan een ander: ‘Wat heb jij nodig?’’

Deel wat er thuis speelt
Probeer jij net als Sara alle ballen in de lucht te houden? Wil je flexibel zijn, maar heb je ook verplichtingen als mantelzorger? Dan kan het zijn dat je je kwetsbaar voelt. En dat je het lastig vindt om je grenzen aan te geven. Een collega of leidinggevende kan je privézorgen niet oplossen. Maar vaak helpt het als je openheid en ruimte creëert om te delen wat er thuis speelt. Geef aan wat jij nodig hebt! 

Ook als team en als collega kun je hieraan bijdragen. Zorg dat jij en je collega’s regelmatig even stilstaan. Ook als het druk is. Jullie kunnen zo veel voor elkaar betekenen. Een luisterend oor doet vaak al heel veel.

Webinar ‘Kwetsbaarheid & Kracht’ 
Ben je mantelzorger en wil je meer weten over hoe je je kwetsbaarheid kunt inzetten als kracht, net als Sara? Dan is de webinar ‘Kwetsbaarheid & Kracht’ door auteur en trainer Mirjam van der Vegt  misschien wel iets voor jou. 

De webinar vindt plaats op woensdag 1 december van 10.00 tot 12.00 uur. Meld je hier aan. Leuk om te weten: als deelnemer maak je kans op het boekje ‘Kwetsbaarheid’ van Mirjam. We verloten 10 exemplaren onder alle deelnemers.

Meer weten over mantelzorg?
•    Bekijk de pagina ‘Mantelzorg en werk’. Hier vind je meer informatie over coaching, ondersteuning en verlofmogelijkheden. 
•    Ga naar Sophi.online. Een platform speciaal voor ouders van een kind met een beperking. 

 

Handleiding voor het maken van een handleiding

In het programma Praat mee over ICT van de afdeling I&A hebben we gesprekken en houden we interviews met allerlei collega’s. Daar komen soms leuke, nuttige of interessante tips uit. Deze tips delen we graag! Zo vertelde Joshua van den Hooff tijdens het interview dat hij letterlijk een ‘Handleiding voor het maken van een Handleiding’ heeft opgesteld.

Joshua werkt op de cliëntenadministratie van Philadelphia en heeft vaak behoefte aan duidelijke en uniforme handleidingen. Met zijn handige stappenplan maakt hij voor zijn afdeling uniforme handleidingen met betrekking tot softwaregebruik. Belangrijk volgens Joshua: ‘Vergeet niet de APK: het is belangrijk handleidingen te onderhouden zodat ze actueel blijven’.

Leermiddel, naslagwerk en werkinstructie
Heb jij ook behoefte aan het schrijven van een handleiding waarin je instructies of speciale handelingen voor jouw team of afdeling uitlegt? Joshua deelt graag zijn handige stappenplan met jou. Handleidingen kunnen worden ingezet als leermiddel, naslagwerk maar tegelijkertijd ook dienen als werkinstructie voor collega’s. Ook zijn ze bijzonder handig bij het inwerken van nieuwe collega’s. Interesse? Mail naar joshua.vandenhooff1@philadelphia.nl. Heb je vragen of een reactie op dit artikel, mail dan naar Ellen van den Broek: e.vandenbroek@philadelphia.nl.

Pilot MijnWerk Online gestart

Vorig jaar heeft W&B een platform ontwikkeld waarmee cliënten met behulp van eigentijdse digitale en online middelen op afstand aan de slag kunnen met opdrachten voor klanten. Zoals het maken van vlogs, zoeken van informatie op internet en beheer van databanken. 

We richten ons daarbij niet alleen op mensen die interesse hebben in het werken met digitale en online middelen, maar ook op diegenen die niet (volledig) kunnen deelnemen aan activiteiten op een dagbestedingslocatie. Met MijnWerk Online werken deelnemers op de plek, in het tempo en op de momenten die hun passen, waarbij toch contact mogelijk is met collega’s en werkbegeleiders.

Een pilot is gestart!
Onlangs is er een pilot gestart, waarbij op vijf plekken in het land in totaal 25 deelnemers aan de slag gaan. Eén van onze eerste klanten is I&A met het project ‘Het beste uit de digitale wereld’. Deelnemers testen apps en websites en passen handleidingen aan, zodat ze beter aansluiten op gebruikers met een verstandelijke beperking. Daarnaast zijn we in gesprek met andere mogelijke opdrachtgevers zowel binnen als buiten Philadelphia.

Hoe verder?
Voor deze pilot is een team gevormd van medewerkers uit verschillende regio’s. Projectleider is Anouk Rakers die als coördinerend werkbegeleider verbonden is aan Phlow in Apeldoorn. De ervaringen die we in deze pilot opdoen, gebruiken we om MijnWerk Online verder te ontwikkelen. Zodat in het hele land cliënten kunnen deelnemen. Wil je meer weten, stuur dan een mail naar a.rakers@philadelphia.nl.

(H)erken dementie met de Signaleringsladder Dementie

Het (h)erkennen van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking is niet eenvoudig. Signalen worden soms te laat gezien en/ of fout geduid. Wat op dementie lijkt kan een heel andere en behandelbare oorzaak hebben. Maar ook omgekeerd is mogelijk. Het is complex. Tijdens ‘proeftuinen’ van het programma (H)erken jij dementie? werkten verschillende zorgorganisaties aan kennisproducten die bijdragen aan betere bewustwording, signalering en zorg.

Visieraad Oud deed voor Philadelphia mee aan de proeftuinen en ontwikkelde in samenwerking met begeleiders van woonlocatie Philarood het kennisproduct Signaleringsladder Dementie (poster en flyer). Centraal staan de begeleider en zijn eerste waarnemingen en gedachten. De belangrijkste boodschap: Vertrouw hierop, kom in beweging en klim op de ladder! Met iedere trede lever je een bijdrage aan goede diagnostiek en passende ondersteuning voor je cliënt!  

Wil je de signaleringsladder/ flyer en andere kennisproducten van de proeftuinen leren kennen? Kijk dan op Kennisplein Gehandicaptenzorg.

Organiseer zelf je training

Het Leerhuis biedt tal van leertrajecten waarmee je het beste uit jezelf kunt halen. Er is veel variatie in trainingen en leeractiviteiten. Zo is er een groot aantal gratis e-learning programma’s beschikbaar, teamtrainingen en trainingen voor individuele inschrijvingen. Klik hier voor de complete catalogus van het leerhuis.

We gaan ervan uit dat je je best doet om in je agenda ruimte te houden voor de training waarvoor je je hebt opgegeven. Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat je vanwege onverwachte redenen toch niet meer bij een training aanwezig kan zijn.

Zelf uitschrijven voor trainingen
Wist je dat het voor een aantal trainingen mogelijk is om jezelf uit te schrijven?
Dit doe je als volgt: Klik hier om het Leerhuis te openen. Klik boven in het scherm op Mijn Studie, scrol zo nodig naar beneden tot je de training hebt gevonden en klik op de button ‘Uitschrijven’.
Lukt het niet om jezelf uit te schrijven? Stuur dan een mail naar de HR Servicedesk en geef bij je afmelding door: de exacte naam van de training, de datum en de tijd dat je de training zou volgen. Als je je minder dan twee weken voor de training afmeldt, noem dan ook de reden van uitschrijving, in verband met de doorbelasting van de kosten.

Heb je nog meer vragen? Neem dan contact op met de HR Servicedesk via servicedesk.hr@philadelphia.nl.

Inzage regelen: we zijn op weg!

Iedere cliënt heeft er recht op zijn eigen dossier in te zien. Dat staat in de wet. Of iemand wel of niet een inlogaccount wil om zijn dossier in te zien, leggen we vast in het ECD in het formulier ‘Dossier lezen’.

Voor  34%  van de cliënten is in het ECD het formulier ‘Dossier Lezen’ vastgesteld.

Wil iemand geen inlogaccount? Toch formulier invullen in het ECD!
Het formulier ‘Dossier lezen’ vul je altijd in na het gesprek over inzage met de cliënt (als hij of zij dat kan) en/of de vertegenwoordiger. Het is eigenlijk een verslag van het gesprek. Dit vul je dus ook in als iemand geen inlogaccount wil.

Formulier na ‘Opslaan’ ook ‘Vaststellen’
Om te weten met hoeveel cliënten/vertegenwoordigers we al afspraken hebben gemaakt over inzage in het dossier, tellen we de vastgestelde formulieren ‘Dossier lezen’. Belangrijk dus om ook na het opslaan op de knop ‘vaststellen’ te drukken, anders blijft het formulier in concept staan (er staan er nu 347 in concept). Ook voor het hele team is dan duidelijk dat in het vastgestelde formulier de juiste afspraken staan. Voor íedere cliënt doorlopen we het proces van inzage regelen.

Leuk om te weten

  • Die 34%, dat zijn 3152 cliënten.
  • In totaal krijgen dus zo’n 9300 cliënten ondersteuning van Philadelphia.
  • Het aantal cliënten met een eigen inlogaccount voor hun dossier tot nu toe: 764.
  • 3404 Vertegenwoordigers en verwanten hebben inmiddels een inlogaccount voor het dossier.

Wanneer bespreek je inzage in het dossier met de cliënt en vertegenwoordiger?
Dat doe je bij voorkeur tijdens bij de evaluatie van de afsprakenkaart (beraad). Ieder jaar weer staat dit onderwerp op de agenda, want de situatie kan veranderen en iemand kan er anders over gaan denken.

Meer weten over het bespreken en regelen van inzage?

Nog vragen?
Kom je er niet helemaal uit? Neem contact op met de collega’s van de Servicedesk Zorg & Kwaliteit. Zij helpen je graag verder.

Servicedesk Zorg & Kwaliteit
033 – 760 27 27 
servicedesk.zorg.kwaliteit@philadelphia.nl

Saskia wil je leren kennen – terugblik

Onze nieuwe bestuurder Saskia Baas heeft de afgelopen maanden een intensief introductieprogramma doorlopen. Onder het motto ‘Saskia wil je leren kennen’ heeft ze al heel wat locaties bezocht. Ook heeft Saskia (online) koffiegedronken met medewerkers, via een Zoom-bijeenkomst kennis gemaakt met cliënten en bewoners en in drie Zoom-bijeenkomsten met familie en verwanten gesproken.

Aan de oproep ‘Meld je aan als je wilt dat Saskia je locatie bezoekt of komt koken’ hebben maar liefst 90 locaties gehoor gegeven. Saskia wil het liefst alle locaties bezoeken, maar dat kan natuurlijk niet meteen. Daarom is er geloot. De locaties die zich hebben aangemeld, maar die Saskia niet meteen kan bezoeken, ontvangen een chocoladepakket.

Medewerkers, cliënten en verwanten konden via het e-mailadres (contactmetsaskia@philadelphia.nl) vragen, opmerkingen, ervaringen en tips naar haar sturen. Ook daar is veel gebruik van gemaakt. Je kunt nog tot 15 november van deze speciale postbus gebruik maken. Daarna blijft Saskia natuurlijk via andere wegen bereikbaar.

<< Terug naar het archief >>