Gewoon even over... aan de afspraak houden

Gewoon even de kleren aan die je wilt
Gewoon even een pak koeken opeten
Gewoon even op een datingsite
Gewoon even geen zin hebben om je bed op te maken
Gewoon even een dagje uitslapen

Allemaal dingen die horen bij een gewoon leven, een eigen leven. Maar hoe werkt dat in de dagelijkse praktijk? Is dat wel zo vanzelfsprekend? En waar loop je tegenaan?

Heb jij hier ook wel eens vragen over? Wat er wel kan en wat niet? Wat is een gewoon leven nou eigenlijk? Wie bepaalt dat nou eigenlijk?

Vanaf januari nemen Annemarie en Nicole je iedere laatste maandag van de maand tussen 09.30 uur en 10.30 uur mee in een online sessie ‘Gewoon even over…’ Een sessie waarin je aan de hand van de door jouw ingestuurde casuïstiek met elkaar praat over hoe je als begeleider zo veel mogelijk een ‘gewoon leven’ kunt ondersteunen. En welke dilemma’s  je daarbij ervaart.

Op 31 januari trappen we af met: ‘Gewoon even over…. Aan de afspraak houden’

Paul wil 5 kilo afvallen en wil 3 keer per week naar de sportschool. Wat een goed voornemen! We hebben het vastgelegd in de afsprakenkaart.
Echter wanneer we hem motiveren om weer naar de sportschool te gaan, heeft hij geen zin en gaat niet…..

Goede voornemens overboord gooien is iets wat iedereen wel herkent. Maar wat doe je wanneer een cliënt een afspraak overboord wil gooien? Afspraak is afspraak, toch? Wie gaat daarover? Wat doe je als een cliënt zich niet aan de afspraak houdt? Van wie is de afsprakenkaart? Wat hebben afspraken met zeggenschap te maken? Wie beslist?

Geef je hier op voor 1e bijeenkomst.

 

Uitnodiging vuurtorensessies kernactiviteiten

Ben je als team gestart met zelforganisatie en werken jullie al met de kernactiviteiten? Wil je als kernhouder meedenken hoe we de kernactiviteiten nog beter kunnen vormgeven? Dan zijn de volgende sessies via WebEx mogelijk interessant voor jou!

Na de ervaringen van het afgelopen jaar, waarin collega’s hebben aangegeven hoe prettig en waardevol het is om met een groep kernhouders kennis, ervaringen en oplossingen te delen, gaan we in 2022 regelmatig vuurtorensessies organiseren per kernactiviteit.

Samen met jou willen we in gesprek over wat er goed gaat en waar je mogelijk nog verbeteringen ziet. Met zowel kernhouders uit de zorg als uit de Serviceorganisatie. Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar kernactiviteiten.zelforganisatie@philadelphia.nl onder vermelding van ‘Vuurtorensessie: naam van de kernactiviteit en de datum’.

Het beste uit elkaar (alle sessies van 10 tot 12 uur):

  • Donderdag 27 januari
  • Woensdag 2 maart
  • Dinsdag 5 april
  • Donderdag 12 mei
  • Woensdag 15 juni
  • Woensdag 14 september
  • Dinsdag 18 oktober
  • Donderdag 24 november
  • Donderdag 22 december

 Zorg en Kwaliteit (alle sessies van 10 tot 12 uur):

  • Donderdag 17 februari
  • Woensdag 23 maart
  • Dinsdag 26 april
  • Donderdag 2 juni
  • Donderdag 1 september
  • Woensdag 5 oktober
  • Dinsdag 8 november
  • Dinsdag 6 december

 Bezetting (alle sessies van 10 tot 12 uur):

  • Dinsdag 1 februari
  • Donderdag 10 maart
  • Woensdag 13 april
  • Dinsdag 17 mei
  • Donderdag 23 juni
  • Donderdag 22 september
  • Woensdag 26 oktober
  • Dinsdag 29 november

 Financieel goed geregeld (alle sessies van 10 tot 12 uur):

  • Woensdag 19 januari
  • Dinsdag 22 februari
  • Donderdag 31 maart
  • Woensdag 4 mei
  • Dinsdag 7 juni
  • Dinsdag 6 september
  • Donderdag 13 oktober
  • Woensdag 16 november
  • Woensdag 14 december

 Het beste met de omgeving (alle sessies van 10 tot 12 uur):

  • Woensdag 9 februari
  • Dinsdag 15 maart
  • Donderdag 21 april
  • Woensdag 25 mei
  • Dinsdag 28 juni
  • Dinsdag 27 september
  • Donderdag 3 november
  • Donderdag 1 december

 Heb je nog vragen, tips of opmerkingen? Mail dan gerust naar kernactiviteiten.zelforganisatie@philadelphia.nl.

 

Workshop Mooi Werk in kader van Werkplezier in de zorg

Een groot deel van je tijd ben je aan het werk. Het is dus wel zo fijn als je daar plezier in hebt. Op dinsdag 25 januari is het de Dag van werkplezier in de zorg. Dé dag om samen met je collega’s stil te staan bij het zorgvak. En om in gesprek te gaan over manieren om je werkplezier te vergroten.

Workshop Jobcrafting
Wil je zelf sleutelen aan je baan en dichter in de buurt komen van je ideale werk? Meld je dan aan voor de workshop Jobcrafting. Kleine dingen veranderen, kan al veel betekenen voor jouw werk. Bijvoorbeeld door je takenpakket aan te passen en je meer te richten op de dingen waar je goed in bent.

Wat leer je?
De workshop Mooi Werk wordt gegeven door Mandy Brouwer van Job Crafting Academy. Het doel is om je ervan bewust te worden dat je zelf de sleutel in handen hebt naar meer werkplezier. Op een speelse en interactieve wijze krijg je inzicht in je energievreters en energiegevers. Aan de hand van de actuele ‘Jobcrafting Theorie’ delen we expertise, tips en tricks met elkaar. We besteden zorgvuldig aandacht aan kennisuitwisseling met collega’s.

Wanneer?
Dinsdag 25 januari 09:30 – 11:00 uur.

Meld je aan!
Wil je zelf aan de slag? Stuur dan een mail: vitaliteit@philadelphia.nl

Bekijk ook deze handige tegels voor meer plezier in je werk:
Loopbaan
Goed in je vel
Ondersteuning voor medewerkers

2022 ondersteuning medewerkers 24 dec 2021.pdf

 

 

Online workshop: aan de slag met de RI&E

Zelf een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) uitvoeren lijkt ingewikkeld. Toch valt dat best mee. In een online workshop helpen we je op weg.

Het is belangrijk dat je als medewerker veilig en gezondheid kunt werken. We weten dat elk type werk bepaalde risico’s met zich meebrengt. In je werk bij Philadelphia kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met fysieke belasting, werkdruk en agressie. Helaas kun je niet alle risico’s uit de weg gaan. Je kunt wel kijken of er voldoende maatregelen genomen zijn om veilig en gezond te werken. En naar verbetermogelijkheden. Hiervoor is de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Zelf uitvoeren
Een RI&E kun je zelf uitvoeren. De RI&E klinkt ingewikkeld, maar achteraf valt dat meestal wel mee, horen we. Natuurlijk moet je er even de tijd voor nemen. Maar het gaat om de veiligheid van jou en je collega’s. De verbeteringen zorgen ervoor dat jullie het werk met plezier kunnen doen en dat merken de cliënten ook!

Workshops
Op 15 februari (13-14 uur), 2 juni (13-14 uur) en 6 oktober (11-12 uur) organiseren we een online workshop om je op weg te helpen en vragen te stellen.

Je kunt je hiervoor aanmelden via: vitaliteit@philadelphia.nl

Tips

  • Kijk in het protocol RI&E. Het protocol RI&E geeft tips en is een leidraad. Over hoe je risico’s in kaart kunt brengen en in teamverband kunt werken aan een verbeterplan. In het protocol staat ook bij wie je terecht kunt voor de eindtoets van de RI&E.
  • Bij Philadelphia hebben we verschillende RI&E checklists, afhankelijk van het type werk.
  • Wil jij zien hoe Jordy de RI&E in de praktijk heeft uitgevoerd? Kijk dan naar de filmpjes over de RI&E in de e-learning voor aandachtsfunctionarissen Veilig en Gezond werken. De e-learning is beschikbaar in het Leerhuis. Op Mijn Philadelphia staat een korte versie. 
  • Wil je meer informatie over veilig en gezond werken binnen Philadelphia? Kijk dan op de tegel Veilig en gezond werken.

 

Bedankt Ernst Kuipers!

Na 4 jaar voorzitterschap van onze raad van toezicht vertrekt Ernst Kuipers naar de Haagse politiek. Hij wordt minister van VWS in het kabinet Rutte IV. We gaan zijn bevlogenheid en brede kijk op de inrichting van de gezondheidszorg missen!

Ernst: “Ik vond het ontzettend leuk om voor jullie te werken, ik heb ontzettend veel van jullie geleerd en ben trots op wat er iedere dag weer bij Philadelphia gebeurt. En die trots op jullie en de zorg voor mensen met een beperking neem ik mee naar Den Haag.”

Naast zijn rol als voorzitter van de raad van toezicht was Ernst betrokken bij diverse onderwerpen: De benoeming- en remuneratiecommissie, maar ook de visie op zorg en natuurlijk de impact van de coronacrisis. Vicevoorzitter, van onze raad van toezicht, Monique Verdier is dankbaar voor de bijdrage van Ernst: ‘Ernst, het is prettig werken met jou. Ondanks je drukke agenda heb je altijd tijd voor overleg en ben je bereid je kennis, ervaring en netwerk in te zetten om echt verschil te maken voor mensen die het nodig hebben. Dank je wel!’ De raad van toezicht heeft de ambitie om zo snel mogelijk een goede opvolger te benoemen.

Ook de raad van bestuur neemt afscheid van Ernst. Saskia Baas, voorzitter raad van bestuur: ‘Je hebt oog voor de mens achter de verhalen van cliënten en medewerkers en weet ook scherp de grote uitdagingen te benoemen. Mooie talenten die jouw ministerschap zullen inkleuren. We wensen je ontzettend veel geluk en plezier in deze nieuwe rol.

 

De nieuwe visie van Philadelphia: een terugblik

Vorig jaar kreeg Philadelphia een nieuwe visie en nieuwe kernwaarden. In het visieboekje dat je hebt gekregen, je kunt ‘m hier ook downloaden, lees je meer.

Er zijn ook video’s die uitleg geven over de nieuwe visie en de waardenmeetlat. Hierin komen ook cliënten aan het woord.

Huis van Eva
Met het Huis van Eva (de Philadelphia-bus die door het land reed) kreeg je een inkijkje in je eigen werkleven in de toekomst. Wil je de voorstellingen van Huis van Eva terugkijken, dan kan dat op deze pagina. Dat kun je ook samen met een cliënt of ouder/verwant doen.

In gesprek met je collega’s, cliënten, familie en verwanten
We kunnen ons voorstellen dat je over de nieuwe visie en de invulling daarvan in gesprek wilt gaan met je collega's, maar ook met de cliënt en met de verwant. Op de pagina met communicatiemiddelen vind je meer informatie en hulpmiddelen om deze gesprekken te voeren.

Webinar voor verwanten
Op 14 december 2021 was een eerste webinar voor verwanten. In dit webinar gaven Saskia Baas en Loes den Dulk (Raad op Maat) verwanten meer uitleg over wat de nieuwe visie van Philadelphia betekent. Begin volgend jaar organiseren we nog meer webinars voor verwanten. Hiervan houden wij jullie op de hoogte.

Hoe nu verder?
De komende maanden gaan we de nieuwe visie doorvertalen in bestaande processen en activiteiten. Uiteraard nemen we jullie hierin mee.

Vragen?
Heb je een vraag, dan kun je terecht bij je leidinggevende. Ook Aard Zoeteweij, Agnes Verhulst, Bas Bodzinga en Manon Teng zijn bereikbaar voor vragen. Als stuurgroep houden zij zich bezig met de visie.

 

Vrienden realiseren 12 snoezel-/wellness-badkamers

Omdat we het afgelopen jaar onze 60ste verjaardag vierden heeft de Stichting Vrienden van Philadelphia samen met ons 12 badkamers op locaties omgetoverd tot een snoezel-/wellness-badkamer.

Snoezel-/wellness-badkamer
Zo’n speciale badkamer is gericht op de verschillende zintuigelijke (visueel, auditief, tast, reuk) waarnemingen door middel van (gekleurd) gedempt licht (lichtbundels, bubbelzuilen) en zachte, sfeervolle en ontspannende muziek en geuren. Het meubilair is gericht op een ontspannen houding, zoals een zitzak, waterbed of bubbelbad.

De badkamer kan dan ook voor verschillende doelen worden gebruikt. De sensorische prikkelingen bieden de cliënt plezier, rust, tevredenheid en ontspanning. Aan de andere kant bevorderen ze aandacht, alertheid, concentratie en betrokkenheid. In de zintuigprikkelende omgeving kan de cliënt ontspannen waardoor de zorg ook soepeler verloopt.

De locaties
De volgende locaties geniet inmiddels van een mooie snoezel-/wellness-badkamer: Plantaan A, Nunspeterweg 90b en Eik 98 in Vierhouten, De Handpalm in Bleskensgraaf, De Regenboog in Brakel, De Doeven in Duivendrecht, Guldenhof in Wateringen, Korte Rille ‘t Leem in Kampen, Fluitekruid in Leusden, Polderzicht boven en Polderzicht beneden in IJsselmuiden en Scandinavialaan 4 in Emmeloord.

De Stichting Vrienden draagt bij aan meer aandacht en plezier voor de cliënten door het ondersteunen van projecten op locatie. Bekijk de pagina op Mijn Philadelphia of bezoek hun website. Heb je vragen, stuur dan een e-mail naar stichtingvrienden@philadelphia.nl.

 

Drie locaties gecertificeerd voor klimaateisen

Dinsdag 21 december reikten Saskia Baas, namens raad van bestuur, en Jos van Nieuwkoop, directeur Huisvestiging en Facilitaire Zaken, aan drie locaties het certificaat van de Milieu Thermometer Zorg (MTZ) uit. Wij zijn ontzettend trots op deze prestatie en hebben deze locaties hierom in het zonnetje gezet.

Afgelopen maanden zijn de locaties Oosterlandenhof in IIsselmuiden, Elzenbos in Brummen en het servicekantoor Amersfoort gecertificeerd. Deze locaties voldoen nu aan de eisen van de klimaatdoelstellingen waar Philadelphia in 2024 in zijn geheel aan moet voldoen. We hebben met het behalen van deze eerste bronzen certificaten een grote stap gezet in ons gezamenlijk doel om onze CO2 footprint te verlagen en  en onze sociale footprint te verhogen. Om de uitreiking te vieren vond er een online feestje plaats.
Op de locaties was er gezorgd voor bloemen, taart en uiteraard het certificaat. Bekijk hieronder de fotocollage van dit feestelijke moment.

De volgende 60 locaties
Het komende jaar zijn de volgende 60 locaties aan de beurt. Uiteindelijk moeten alle locaties van Philadelphia in 2024 gecertificeerd zijn. Je hoort vanuit het regio MT of je valt onder een van de 60 locaties. Een projectmedewerker van het MTZ team neemt contact op om een afspraak te maken op locatie.

Zelf aan de slag?
Zijn jullie nog niet aan de beurt, maar wil je wel alvast aan de slag met verduurzamen van de locatie? Kijk dan eens op de projectpagina Duurzaamheid. Hier vind je leuke tools om actief aan de gang te gaan. Maar stel ook gerust je vraag over duurzaamheid aan duurzaamheid@philadelphia.nl
Heb je ook goede ideeën om te verduurzamen? Of weet je collega’s en bewoners te inspireren met toffe ideeën om onze impact op het milieu te verlagen? Deel het ook via duurzaamheid@philadelphia.nl.

 

<< Terug naar het archief >>