U heeft ervoor gekozen om uw kind of verwant in huis te nemen. Hij of zij verblijft bij u zolang de corona-maatregelen geldig zijn. Wij vinden het fijn dat uw kind of verwant bij u terecht kan in deze onzekere tijd. Tegelijkertijd snappen we ook dat de situatie ingrijpend is voor u.

Omdat uw kind of verwant op dit moment niet op de woonlocatie verblijft maakt hij of zij ook geen gebruik van bepaalde diensten. We leggen op deze pagina uit welke verschillende regelingen we treffen. Het gaat dan om: de kosten voor wonen en zorg, waskosten en voedingskosten.

Geen vergoeding voor woon of zorg

Wij verstrekken geen vergoedingen voor de zorg die u levert. Hoewel uw kind of verwant nu bij u thuis verblijft maken wij nog steeds kosten en neemt onze personele inzet niet af. Wij ondersteunen daarbij nog steeds op afstand. De keuze om uw kind of verwant in huis te nemen is daarnaast van vrijwillige aard en geen verplichting.

Tijdelijk stopzetten van de bijdrage aan waskosten

Als u normaal gesproken maandelijks een bedrag aan Philadelphia betaalt voor het wassen van kleding en overig wasgoed, dan wordt deze vergoeding stopgezet gedurende de tijd dat uw kind of verwant bij u woont vanwege het coronavirus.  Voor de kosten die u nu thuis extra maakt vanwege toegenomen wasgoed verstrekken wij geen vergoeding.

Mogelijkheid om vergoeding aan te vragen voor voedingskosten

Omdat uw kind of verwant op dit moment niet op de woonlocatie verblijft maakt hij of zij ook geen gebruik van de maaltijden. We bieden u daarom de mogelijkheid om een vergoeding voor de voedingskosten aan te vragen. Deze regeling geldt niet als voedingskosten normaal gesproken door een ouderinitiatief, een andere partij of door de cliënt zelf worden betaald.

Als u van de regeling gebruik wilt maken dan zullen wij wekelijks het totale bedrag naar een door u aangegeven bankrekening overmaken. Het gaat om een vergoeding van 6 euro per dag.

De bijdrage loopt gedurende de tijd dat uw kind of verwant bij u in huis verblijft vanwege de crisissituatie. Wanneer het mogelijk is om terug te keren naar de woonlocatie dan treden de afspraken die normaal gesproken geldend zijn weer in werking.

Procedure aanvragen vergoeding
De begeleiders van de woonlocatie kunnen de vergoeding voor u aanvragen. Zij hebben daarvoor de volgende gegevens van u nodig:

  • Naam, geboortedatum en cliëntnummer van uw kind of verwant;
  • Iban-rekeningnummer waarop u de vergoeding wilt ontvangen.


Als uw kind of verwant eerder terugkeert dan zorgt de begeleiding ervoor dat ook de betaling van de vergoeding eerder wordt stopgezet.

Wij ondersteunen u graag zo goed als mogelijk in deze onzekere tijd. Samen zorgen we ervoor dat uw kind of verwant zo min mogelijk last heeft van de situatie. De vergoedingsregeling is een extra kostenpost voor Philadelphia. Het zou ons helpen als u ervoor kiest om geen gebruik te maken van de regeling. Mocht u vragen hebben over de vergoeding of over andere zaken, neem dan gerust contact met ons op.

Bekijk ook

Zoekopties