Hoe helpt zorgdomotica mij in mijn dagelijks werk?

Op locatie Kastanjelaan in Zeewolde is in 2021 nieuwe zorgdomotica geïnstalleerd. Het zorgdomotica-team heeft samen met manager Zorg & Begeleiding Auke Schievink gekeken naar de optimale invulling. De behoeften en wensen van medewerkers en cliënten waren hierbij leidend.

Wat zijn ervaringen met de nieuwe apparatuur? Of beter nog: hoe helpend is de zorgdomotica in het dagelijks werk? Begeleider Annemarie Paternotte vertelt: ‘Het fijne aan het domoticasysteem is dat je het kan instellen per bewoner. Je kunt dus echt per persoon kijken wat de behoefte is. Even puzzelen, maar met een groot voordeel als resultaat. De bewoner krijgt de zorg die hij of zij nodig heeft, en de begeleiding wordt niet gestoord met meldingen die overbodig zijn. Een ander voordeel is dat het systeem ook later nog aan te passen is. Zeker met een ouder wordende groep bewoners is dit heel fijn. Zo kan er later bijvoorbeeld nog een pols alarmknop toegevoegd worden. Als de zorg verandert, kan het systeem mee veranderen.’

Klaar voor de toekomst?
Zorgtechnologie kan het werk ondersteunen en bijdragen aan meer eigen regie voor de cliënt. Bij aanschaf is het belangrijk niet alleen na te denken over het nu, maar ook een doorkijkje naar de toekomst te nemen. Immers de kosten voor systemen zijn hoog, en ze worden dan ook voor een flink aantal jaren aangeschaft. Auke vertelt: ‘Samen met de zorgdomotica-adviseurs hebben we nagedacht over wat we nu en wat we in de toekomst nodig hebben. Zijn er bijvoorbeeld verhuisplannen, uitbreiding of verandering van cliëntgroepen te verwachten? Maar ook: onze cliënten worden ouder, waarmee kunnen we jaren vooruit?’

Meer weten?
Stel gerust je vragen in een e-mail aan zorgdomotica@philadelphia.nl.  

Onderteken je contract digitaal via Youforce

Sinds kort kun je ook een verlenging van je arbeidscontract digitaal ondertekenen. Dit scheelt een hoop papieren rompslomp!
Hoe werkt dit? Nadat jouw leidinggevende een verlenging van je contract heeft ingevoerd en dit voor je klaar staat in Youforce, ontvang je een mail met instructie.

Het ondertekenen gaat als volgt:

1. Ga naar Youforce en klik op Selfservice. Je bent dan in het scherm ‘te doen’ waar het contract gereed staat. Open de bijlage, bekijk het contract en klik op ‘akkoord’. Vul dan je mobiele telefoonnummer en e-mailadres in.
2. Direct daarna ontvang je op dat mailadres een mail van Youforce Digital Signing met een link. Klik op de link om het document digitaal te ondertekenen.
3. Nadat je dat gedaan hebt, wordt de getekende aanvulling op je contract automatisch opgeslagen in je personeelsdossier.
Let op: loop dit hele proces door om het contract te ondertekenen. Als je dit niet op tijd doet, heeft dit nadelige gevolgen, bijvoorbeeld het afsluiten van je account.

Heb je vragen neem contact op met de HR-servicedesk: servicedesk.hr@philadelphia.nl

25 jaar weerbaarheid bij Philadelphia

Bij Philadelphia is weerbaarheid van cliënten al 25 jaar een thema. Dat werd gevierd met de release van een nieuwe site en geüpdatete materialen van de methodiek Leerbaar & Weerbaar. Het doel is om mensen met een verstandelijke beperking te helpen emotioneel sterker, sociaal weerbaar te worden. De methodiek is sinds 2019 beschikbaar via het Leerhuis.

In 1997 al ontwikkelden we bij Philadelphia een persoonsgerichte methode om de weerbaarheid van cliënten te vergroten. Toen ging het vooral om de preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De methode – de koffer Baas over je lijf - was effectief, maar zorgde er niet voor dat cliënten weerbaarder werden in bredere zin.

Grote stappen
In 2005 volgde DeurtjeOpenDeurtjeDicht over sociale weerbaarheid en relatievorming. Met subsidie van ZonMW werden in 2010 grote stappen gemaakt. Leerbaar & Weerbaar ontstond uit Baas over je lijf, DODD en de beleidsnota RIS. De coördinerend allround trainers (CAT) deden hun intrede. Zij zijn er nog steeds. Alleen staat CAT nu voor coach, adviseur, trainer. Tussen 2012 en 2019 zijn er heel veel materialen ontwikkeld en is er een begin gemaakt met de digitalisering.

De afgelopen jaren is de methodiek Leerbaar & Weerbaar uitgebreid met materialen en werkvormen en in een nieuw jasje gegoten. De informatie is nu te vinden op Philadelphia.nl.

Welk materiaal is beschikbaar?
Er zijn bijvoorbeeld materialen en werkvormen te vinden om de onderwerpen online verslaving en grensoverschrijdend gedrag (preventief) te bespreken. Ook voor het thema zeggenschap is een grote variatie aan werkvormen beschikbaar. Je helpt cliënten zich bewust te zijn van wat ze voelen. En hoe ze hun lijfelijke reacties herkennen. Ze worden zich bewust van afstand en nabijheid en wat prettig aanraken is. Zo leren zij hun grenzen kennen en kenbaar maken. Ze ervaren wat rekening houden met de ander is. Ook lastige gevoelens worden bespreekbaar, zoals schaamte of teleurstelling.

Ondersteuning en vragen
Het CAT-team is beschikbaar om teams van alle clusters te ondersteunen bij het inzetten van de methodiek Leerbaar & Weerbaar. Neem voor meer informatie contact op met de CAT in jouw regio. Met vragen kun je ook mailen naar leerbaarenweerbaar@philadelphia.nl.

Vind je eigen nieuwe collega en krijg een beloning

Nieuwe collega’s vinden is ontzettend moeilijk op dit moment. En dus hebben we bij Philadelphia heel wat vacatures openstaan. Maar er is hoop: referral recruitment, oftewel via-via-werving. Wist je dat meer dan 80% van de vacatures die wél ingevuld worden via via gaan? Dus, wie ken jij die je op een vacature van Philadelphia kunt wijzen?

Philadelphia is een jaar geleden gestart met deze manier van nieuwe medewerkers werven. Collega’s die een geschikte kandidaat aanbevelen krijgen bovendien een beloning. Via de app Firstbird spaar je punten, waarvoor je leuke dingen kunt ‘kopen’. Neem Monique Stein (Begeleider Grasland). Toen ze ontdekte hoe de app werkte, droeg Monique binnen no time zes nieuwe collega’s aan. Daarmee schafte ze een nieuwe iPad aan! 

Met vuur in je ogen
‘Ja maar, ik heb geen netwerk in zorg’, denk je misschien. Dat maakt helemaal niet uit. Op het voetbalveld, bij de slager, op een feestje, je kent meer mensen dan je denkt. Gemiddeld zo’n 540 blijkt uit onderzoek. En dan gaat het volgens Monique vooral om het overbrengen van de juiste energie: ‘Wanneer je iemand vertelt hoe mooi het is om onvoorwaardelijk voor de cliënt te staan ongeacht welk gedrag zo’n cliënt laat zien, dan vertel je dat met vuur in je ogen. En daar slaan mensen op aan.’ Jouw enthousiasme maakt anderen enthousiast. Zo simpel is het.

Via via
Dus, praat over je werk en stuur die vacature bij jou op de locatie door naar je kennis, de broer van de buurvrouw, de zus van een vriendin, de moeder van het voetbalvriendje van je zoon…  Philadelphia heeft je hulp hard nodig. En zo vind jij je eigen nieuwe collega!

Meer weten?
Download de app via onderstaande QR-code. Of neem contact op met Barbara Borstlap via 06-11 64 02 78.

Extra data leefstijlchecks

Als je lekker in je vel zit, dan merk je dit in je werk. De leefstijlcheck houdt je een spiegel voor hoe vitaal je bent. En belangrijker, wat jij kunt doen om een stap vooruit te zetten. Gezond gedrag kun je leren. Meld je daarom aan voor de leefstijlcheck.

Voor wie?
Iedere medewerker van Philadelphia kan meedoen. De kosten van de leefstijlcheck en de vervolgmogelijkheden worden vergoed door Philadelphia. Je kan eens per drie jaar deelnemen.

Leefstijlcheck
De leefstijlcheck is een uitgebreid onderzoek en gesprek met een leefstijladviseur van Pim Mulier. Tijdens het onderzoek van ongeveer 1 uur komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Basis leefstijlcheck: vragenlijst met betrekking tot gezondheidsklachten, bloeddrukmeting, cholesterolmeting, glucosebepaling, BMI, bepaling vetpercentage, bepaling middelomtrek.
  • Conditietest: een fietsproef waar het uithoudingsvermogen wordt getest.
  • Stress-test: met deze meting wordt het stressniveau gemeten.
  • Leef- en werkstijlgesprek: in dit gesprek sta je samen stil bij de onderzoeksresultaten en jouw persoonlijke uitdaging. Je krijgt handvatten wat je kunt doen om een eerste stap te zetten.

Wanneer en waar?

Maandag 27 juni 2022
Amersfoort
Servicekantoor Amersfoort
Wijersstraat 1
3811 MZ Amersfoort

Maandag 4 juli 2022
Meppel
Servicekantoor Meppel
Blankenstein 131
7943 PE Meppel

Woensdag 6 juli 2022
Nunspeet
Servicekantoor Nunspeet
Elspeterweg 22
8071 PA Nunspeet

Woensdag 13 juli 2022
Zwolle
Locatie Ingelandhof
Ingelandhof 38a
8043 EC Zwolle

Vrijdag 15 juli 2022
Meppel
Servicekantoor Meppel
Blankenstein 131
7943 PE Meppel

Maandag 18 juli 2022
Zwolle
Locatie Ingelandhof
Ingelandhof 38a
8043 EC Zwolle

Vrijdag 22 juli 2022
Amsterdam
ODC De Trampoline
Meerhuizenplein 4
1078 TC Amsterdam

Vrijdag 29 juli 2022
Nunspeet
Servicekantoor Nunspeet
Elspeterweg 22
8071 PA Nunspeet

Woensdag 28 september 2022
Emmeloord
Kinderboerderij Emmelerbos
Banterweg 2C
8302 AC Emmeloord

Woensdag 12 oktober 2022
Emmeloord
Kinderboerderij Emmelerbos
Banterweg 2C
8302 AC Emmeloord

Word jij de nieuwe collega van Suetta?

Ze werkt al bijna vijftien jaar als manager bij Philadelphia. Maar sinds ruim een half jaar is Suetta van der Weijden niet meer verbonden aan één locatie. Als interim-manager in vaste dienst wordt ze ingezet op locaties die haar hulp goed kunnen gebruiken. En ze is op zoek naar collega’s! ‘We zoeken managers die het leuk vinden om met een specifieke opdracht aan de slag te gaan.’ 

Een manager die van de een op de andere dag wegvalt. Een nieuwe locatie die gebouwd wordt. Of het loopt even niet lekker tussen de bewoners en het team. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een locatie of project tijdelijk een (andere) manager nodig heeft. Vaak is zo’n interim-manager iemand van buiten de organisatie. Maar waarom eigenlijk? Dat vroeg Suetta zich af. Het idee voor een interne flexpool met managers werd geboren.

Inwerken is niet nodig
‘Het voordeel van interim-managers in vaste dienst is dat ze niet ingewerkt hoeven te worden’, legt Suetta uit. ‘Ze kennen de systemen en werkwijze van Philadelphia. En een bijkomend voordeel: je houdt de kennis en expertise in huis.’ 

Toen Suetta haar idee deelde met collega’s, bleek er bij hr al een plan te liggen voor een interne flexpool met managers. ‘We zijn het toen gaan uitproberen’, vertelt Suetta. ‘Ik ben als interim-manager aan de slag gegaan op een intensieve zorglocatie. Aan de hand van mijn ervaringen hebben we het plan verder ontwikkeld. Inmiddels is besloten dat we de interne flexpool gaan uitbreiden. We zoeken daarom collega’s die het leuk vinden om met een specifieke opdracht aan de slag te gaan. Voor maximaal zes maanden, op een locatie of project ergens in het land.’ 

Een frisse blik 
Wat Suetta zo leuk vindt aan haar werk als interim-manager? ‘Ik vind het uitdagend om voor een locatie of project aan de slag te gaan waar het even anders loopt dan het zou moeten lopen’, zegt ze. ‘Om zonder uitgebreide overdracht ergens bij of in te springen en ervoor te zorgen dat de basis weer op orde komt.’

Suetta merkt dat collega’s op locatie haar komst meestal waarderen. ‘Ik kom regelmatig terecht in situaties die niet leuk zijn. Toch vinden collega’s het vaak fijn als ik erbij kom. Omdat ik nieuw binnenkom, heb ik geen vooroordelen over een ontstane situatie. Ik kijk met een frisse blik. Met energie en enthousiasme kijk ik wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren.’

Weer zelf aan de slag
Dat enthousiasme kan aanstekelijk werken, merkt Suetta. ‘Zo is het me het afgelopen half jaar gelukt om meer positiviteit terug te krijgen op de locatie waar ik werkte. De boel kwam weer in beweging.’

Volgens Suetta is het belangrijk dat je jezelf als interim-manager onbelangrijk kunt maken. ‘Je moet faciliteren dat er dingen in gang worden gezet op een locatie’, zegt ze. ‘Niet alles zelf willen blijven doen. Het gaat erom dat als jij weggaat, het team zelf weer zin heeft om aan de slag te gaan.’

Vacature
Werk jij als manager bij Philadelphia? En ben je toe aan een nieuwe stap? Misschien is de interne vacature voor interim-manager in vaste dienst wel iets voor jou! Bekijk de vacature op werkenvoorphiladelphia.nl

Training Systemisch werken met rake vragen

We inspireren je graag met relevante manieren om jezelf te ontwikkelen. Deze week lichten we de 3-daagse training Systemisch werken uit. Deze training is bedoeld voor iedereen die zich wil verdiepen in systemisch werken. Ben je nieuwsgierig? Meld je aan voor de training in het Leerhuis.

Het goed organiseren van de verbindingen tussen mensen, teams en de systemen van cliënten, wordt alleen maar belangrijker. Sturen op de onderstroom noemen we dat, of: systemisch werken.

De training geeft je kennis, praktische handvaten en persoonlijke inzichten over hoe het gaat met de verbindingen bij jou, je team en de cliënten waar je me werkt.

Naast de training die er al was voor leidinggevenden, wordt deze training aangeboden voor niet-leidinggevenden. Ga naar het Leerhuis voor meer informatie of om je in te schrijven.
 

<< Terug naar het archief >>