Minder registreren, meer tijd voor contact: eerste ervaringen met nieuwe ECD

Alleen nog registeren wat er echt toe doet, en het cliëntendossier niet gebruiken als afvinklijstje: dit gebeurt al bij 6 locaties die werken met het cliëntdossier (ECD) wonen van Regelarm Verantwoorden  De eerste ervaringen zijn positief, en nieuwe locaties kunnen zich aanmelden.

Werken met het nieuwe cliëntdossier wonen is onderdeel van het project Regelarm Verantwoorden. Hierin werkt Philadelphia samen met de zorgkantoren Menzis, Zilveren Kruis en CZ. De zorgkantoren vergoeden zorg die Philadelphia verleent aan cliënten met een Wlz-indicatie. In de pilot met het cliëntdossier wonen kijken we of we kunnen rapporteren vanuit zorginhoud en niet omdat het moet van het zorgkantoor.

Alleen vastleggen wat nodig is
Op de locaties die deelnemen aan de pilot werken we op basis van vertrouwen in elkaar en vanuit het vakmanschap van de professional. Daarin steunen de Zorgkantoren deze pilot. Het ECD wordt gebruikt waar het voor bedoeld is: vastleggen wat nodig is om de cliënt goed te kunnen begeleiden, overdracht naar collega’s en om afwijkende zaken in te noteren die belangrijk zijn voor de continuïteit van de zorg. Werkend vanuit het vakmanschap van de professionals. Maar niet meer met een dossier als afvinklijst.

Praktijkverhalen
Wat betekent dit in de praktijk? Niet alleen meer tijd voor bewoners, ook meer regen op je gezicht en minder boterhammen met kaas. Hoe dat zit vertellen Cas van der Ven, coach in Amsterdam, Nikos Theunissen, junior manager in Hengelo en Ynke Faber, manager Zorg & Begeleiding in regio Oost. Lees hier hun verhalen.

Doe ook mee!
Wil je met jouw locatie ook meedoen met het nieuwe cliëntdossier? En ligt jouw locatie in een regio van zorgkantoor Zilveren Kruis, Menzis of CZ? Meld je dan nu aan of stel je vragen! Stuur een e-mail naar de projectleider Regelarm Verantwoorden: Koen.Kasper@philadelphia.nl.

Of bekijk voor meer informatie ook onze site.

Regio 2 is zorgkantoor Zilveren Kruis

Regio 5 is zorgkantoor CZ

Regio 7 is zorgkantoor Menzis

 

Betere kwaliteit van leven dankzij technologie

Welke betekenis heeft consumententechnologie voor onze zorgverlening? Dat onderzoekt Het beste uit de digitale wereld. Maar wat levert dat in de praktijk op? Moniek Hegeman-Kokhuis, coördinerend begeleider op locatie De Roef, deelt haar ervaringen. ‘Het maakt niet uit welk niveau bewoners hebben. Er is altijd wel iets wat hun kwaliteit van leven kan verbeteren.’

Op locatie De Roef in Rijssen wonen 35 ouder wordende bewoners. Technologie speelt hier al sinds de opening in 2015 een belangrijke rol. ‘Toen de locatie werd gebouwd, zijn we begonnen met domotica’, vertelt Moniek. ‘We vroegen ons af: wat hebben wij als locatie nodig?’

Zelf is Moniek niet heel technisch ingesteld. Maar ze vindt het wel leuk om te onderzoeken hoe ze technologie kan inzetten om de kwaliteit van leven van bewoners te verbeteren. Daarom zit ze in een werkgroep met ‘early adopters’. Moniek: ‘In die werkgroep zitten collega’s uit de regio en mensen uit het team van Het beste uit de digitale wereld. Toen iemand vertelde over de locatiescan, heb ik deze meteen aangevraagd.’

Moniek Hegeman-Kokhuis

Locatiescan
Bij een locatiescan kijkt het team van Het beste uit de digitale wereld welke technologische oplossingen geschikt zijn voor een locatie. Hiervoor vroeg Moniek haar collega’s waar zij tegenaan lopen in de dagelijkse zorg. ‘Uit de locatiescan kwam vervolgens een boekwerk vol aanbevelingen’, legt ze uit. ‘Zoals het inzetten van een wake-up light bij een cliënt die ’s ochtends moeilijk uit bed komt.’

Om deze aanbeveling te testen, vroeg Moniek een wake-up light aan bij de uitleenservice van Het beste uit de digitale wereld. ‘Zo kon de bewoner de wekker vier weken lang gratis uitproberen’, zegt ze. ‘Helaas had die niet het gewenste effect. Maar we hebben ook andere producten aangevraagd die wél een succes waren. Die hebben we vervolgens zelf aangeschaft.’

Robothuisdieren
Zo hebben ze op De Roef nu een robotkat en een robothond. Moniek: ‘De bewoners reageren hier heel verschillend op. De een vindt het dikke onzin, de ander zit er echt mee te knuffelen. We zetten de robots in op momenten dat bewoners alleen zitten en niks te doen hebben. Of juist om te zorgen voor verbinding met of tussen bewoners.’

Moniek en haar collega’s zien namelijk dat het de aandacht trekt als iemand de robotkat of –hond op schoot heeft. ‘Bewoners die normaal weinig contact met elkaar hebben, raken in gesprek’, vertelt ze enthousiast. ‘Bijvoorbeeld over de huisdieren die ze vroeger hadden. Ook is het een mooie gespreksstarter voor stagiairs en nieuwe medewerkers.’

Een bewoner met de robothond

Een gewoon leven, een eigen leven
De inzet van technologie kan volgens Moniek bijdragen aan een gewoon leven, een eigen leven voor bewoners. Moniek: ‘Zo werken we nu met MijnEigenPlan: een digitale dagplanning. Hierop kunnen bewoners zien hoe het weer is die dag, wat er ’s avonds op het menu staat en welke begeleiders er werken. De planning geeft bewoners structuur en maakt hen zelfstandiger. Ze hoeven nu niet meer steeds te vragen wie er de volgende dag komt werken, maar kunnen dit gewoon zelf zien.’

Twee bewoners hebben de taak op zich genomen om de planning iedere dag in te vullen. Moniek: ‘Wij delen dus niet meer alleen mede wat er op een dag gebeurt. De bewoners zijn hier zelf meer onderdeel van.’

Zelf wakker worden
Ook voor uitdagingen bij individuele bewoners kun je bij Het beste uit de digitale wereld terecht. Moniek: ‘We hebben een bewoner die slechthorend is. Hij wil liever niet door ons gewekt worden, maar slaapt door zijn eigen wekker heen. Door contact op te nemen met Het beste uit de digitale wereld ontdekte ik de trilwekker. Je legt dan een sensor onder het matras die gaat trillen, waardoor de bewoner wakker wordt.’

De trilwekker werd geleend en getest. Omdat hij goed beviel, is hij inmiddels aangeschaft. Moniek: ‘De bewoner schrok vaak wakker als wij ineens naast zijn bed stonden. Doordat hij slecht hoort, heeft kloppen op de deur geen zin. Nu wordt hij negen van de tien keer uit zichzelf wakker. Dat vindt hij heel prettig.’

Technologische oplossingen
De uitleenservice heeft een beperkt aanbod. ‘Maar je kunt altijd contact opnemen met Het beste uit de digitale wereld’, vertelt Moniek. Als er meerdere mensen aankloppen met een bepaald vraagstuk, gaat Het beste uit de digitale wereld op zoek naar een oplossing. Deze kan dan worden opgenomen in het assortiment van de uitleenservice. Ook leent Moniek weleens producten bij de Innovatheek van Vrienden van Philadelphia.

Wat Moniek helpt om op de hoogte te blijven van de laatste technologische oplossingen? ‘Ik houd de tegel ‘hulpmiddelen’ op Mijn Philadelphia goed in de gaten. Als het aanbod verandert, deel ik dat weer met mijn collega’s.’ Ook hebben ze op De Roef regelmatig stagiairs van het Saxion.  Moniek: ‘Zij volgen de opleiding tot verpleegkundige en specialiseren zich in gezondheid en technologie. Deze stagiairs kijken naar technologische oplossingen die we nog niet gebruiken. Zo gaan we binnenkort met robot Tessa aan de slag.’

Iets extra’s
In de werkgroep ‘Early adopters’ hoort Moniek ook hoe collega’s op andere locaties technologie inzetten. ‘Als ik de ervaringen van anderen hoor denk ik: het maakt niet uit welk niveau de bewoners hebben’, vertelt ze. ‘Er is altijd wel iets wat de kwaliteit van leven van bewoners kan verbeteren. Dat zou de spreuk moeten zijn van Het beste uit de digitale wereld: het is een verrijking van de kwaliteit van leven van bewoners. De technologische oplossingen geven iets extra’s aan hun bestaan.’

Meer weten?
Wil je meer weten over Het beste uit de digitale wereld? Of wil je een locatiescan aanvragen voor jouw locatie? Ga dan naar de pagina over Het beste uit de digitale wereld op Mijn Philadelphia . Of neem contact op met het team van Het beste uit de digitale wereld. Bel naar 033-2056060 of mail naar digitalewereld@philadelphia.nl.

Er komt een loonsverhoging aan

Op je salarisstrook van mei vind je een ander bedrag dan je gewend bent.

De overheid heeft extra loonruimte beschikbaar gesteld om de salarissen van de middengroepen (FWG  35 t/m 65) in de zorg te verbeteren. De CAO-partijen zijn tot overeenstemming gekomen op de volgende punten:

  • Iedereen krijgt per 1 mei 2022 een structurele loonsverhoging van 2,2%, met een minimum van €85,- (parttimers naar rato).
  • De CAO-partijen hebben vooral het aanvangssalaris en het te bereiken salaris van de FWG-salarisschalen 35 tot en met 50 recht willen doen. Bij deze schalen vervalt de eerste trede. Aan het einde komt er een extra trede bij.
  • Omdat de extra toegekende middelen onvoldoende zijn om alle FWG-schalen aan te passen, ontvangen de werknemers die ingedeeld zijn in de FWG-schalen 55, 60 of 65 in mei 2022 een eenmalige uitkering van €750,- bruto op fulltime basis (parttimers naar rato).

Eind mei worden de nieuwe salarissen uitbetaald. Een overzicht van de nieuwe salarissen vind je op MijnPhiladelphia.

Onderhandelingsresultaat over CAO
Lees hier meer over het onderhandelingsresultaat.

Vragen?
Heb je vragen over de aanpassing van de schalen en/of periodieke verhogingen? Stuur dan een mailtje naar servicedesk.hr@philadelphia.nl of bel 033 -760 2120.

Deelnemers geven creatieve workshops tijdens Libelle Zomerweek

Hoe maak je van iets ongewoons iets heel gewoons? Dat laten deelnemers en begeleiders van verschillende dagbestedingslocaties zien tijdens de Libelle Zomerweek. Van 19 tot en met 25 mei kunnen bezoekers iedere dag meedoen met een van onze creatieve workshops.

Het idee voor de workshops ontstond toen bleek dat er na de Libelle Zomerweek van 2019 mooie lappen stof over waren. Philadelphia bedacht een creatieve en duurzame oplossing. Deelnemers geven de stoffen een nieuw leven door er nieuwe producten van te maken. Wat dacht je van een leuk festivaltasje? Of een sleutelhanger?

Met korting naar de Libelle Zomerweek
Ben je benieuwd geworden naar de workshops? Speciaal voor medewerkers van Philadelphia heeft Libelle een lastminuteaanbieding. Als je nu een ticket voor de Libelle Zomerweek koopt, betaal je slechts € 5,-. Ga hiervoor naar www.libellezomerweek.nl/philadelphia en gebruik de kortingscode LZWphil#22.

Meer weten?
De Libelle Zomerweek vindt dit jaar plaats van 19 t/m 25 mei in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen. Wil je meer weten over het programma? Ga dan naar www.libellezomerweek.nl.

WMCZ is aangepast. Wat gaat er veranderen?

De WMCZ (Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen) is aangepast met als doel om medezeggenschap van cliënten in zorginstellingen nog meer te bevorderen. De nieuwe wet sluit aan bij de ambities van Philadelphia.

Bij Philadelphia vinden we het belangrijk dat cliënten en verwanten meedoen en meepraten. Door zeggenschap van cliënten te stimuleren, in huiskameroverleggen, werk/dagbestedingsoverleggen en in de formele medezeggenschapsraden zoals de lokale, regionale, cluster en landelijke cliënten- en familieraden. We willen op alle niveaus constant luisteren en in contact en verbinding zijn met de cliënten en verwanten. Het is onze ambitie om de medezeggenschap zo dicht mogelijk bij de cliënt te leggen. 

Op basis van de aangepaste wet willen we de volgende veranderingen in de formele medezeggenschap doorvoeren:

•             Van verzwaard advies naar instemmingsrecht op sommige onderwerpen;
•             Er komt een commissie van vertrouwenslieden;
•             Er moet ondersteuning komen (gespreksondersteuning) 

Gefaseerd doorvoeren
De veranderingen voeren we gefaseerd door. Eerst gaan de directeuren en regiomanagers in gesprek met de landelijke, regionale en clusterraden om uit te leggen wat er verandert. Zij krijgen de beschikking over communicatie- en hulpmiddelen, zoals een gespreksleidraad en pictopresentatie. Zij maken ook nieuwe werkafspraken met deze raden op basis van de aanpassingen in de wet. Hiervoor is een format medezeggenschapsregeling beschikbaar, die samen met de landelijke-, cluster- en regionale cliënten- en/of familieraad wordt ingevuld. Er worden werkafspraken gemaakt die passen bij het niveau dat de landelijke, cluster- of regionale cliëntenraad aankan en wil.
Aan het einde van dit jaar kijken we hoe ver we zijn en bepalen we hoe het vervolg met de lokale raden eruit ziet.
De komende tijd passen we de folders en flyers over medezeggenschap aan. 
We houden je op de hoogte.

Meer informatie
Heb je vragen over de nieuwe WMCZ? Stuur een mail aan medezeggenschap@philadelphia.nl
Heb je specifieke vragen over medezeggenschap in jouw cluster, dan kun je terecht bij je manager.

Extra data leefstijlchecks

Als je lekker in je vel zit, dan merk je dit in je werk. De leefstijlcheck houdt je een spiegel voor hoe vitaal je bent. En belangrijker, wat jij kunt doen om een stap vooruit te zetten. Gezond gedrag kun je leren. Meld je daarom aan voor de leefstijlcheck.

Voor wie?
Iedere medewerker van Philadelphia kan meedoen. De kosten van de leefstijlcheck en de vervolgmogelijkheden worden vergoed door Philadelphia. Je kan eens per drie jaar deelnemen.

Leefstijlcheck
De leefstijlcheck is een uitgebreid onderzoek en gesprek met een leefstijladviseur van Pim Mulier. Tijdens het onderzoek van ongeveer 1 uur komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Basis leefstijlcheck: vragenlijst met betrekking tot gezondheidsklachten, bloeddrukmeting, cholesterolmeting, glucosebepaling, BMI, bepaling vetpercentage, bepaling middelomtrek.
  • Conditietest: een fietsproef waar het uithoudingsvermogen wordt getest.
  • Stress-test: met deze meting wordt het stressniveau gemeten.
  • Leef- en werkstijlgesprek: in dit gesprek sta je samen stil bij de onderzoeksresultaten en jouw persoonlijke uitdaging. Je krijgt handvatten wat je kunt doen om een eerste stap te zetten.

Wanneer en waar?

Datum Locatie  

 

Donderdag 19 mei

Servicekantoor Amersfoort

 

Dinsdag 31 mei

Papendal Arnhem 

 

Dinsdag 7 juni

ODC de Trampoline 

Amsterdam

 

Maandag 13 juni

Servicekantoor Amersfoort

 

Woensdag 6 juli

Servicekantoor Nunspeet

 

Woensdag 13 juli

Ingelandhof

Zwolle

 

Maandag 18 juli

Ingelandhof

Zwolle


 

Vrijdag 22 juli

ODC de Trampoline

Amsterdam

 

Woensdag 28 september

Kinderboerderij Emmelerbos

 


Hier vind je meer informatie over de leefstijlcheck en kun je je direct aanmelden. Wil je liever op een ander moment of bij jou in de buurt? Kijk dan hier.

Leren en ontwikkelen: CB'ers in de spotlights en training Agressie

We inspireren je graag met relevante manieren om jezelf te ontwikkelen. Deze week: Leertraject CB’er in de spotlights en de training Agressie: preventie en hantering. 

Leertraject CB’er in de spotlights
De taken en verantwoordelijkheden die je als coördinerend begeleider hebt in je team, in je netwerk, op je locatie en binnen de organisatie wil je natuurlijk zo goed mogelijk vervullen. Daarbij spelen vragen als: Hoe geef ik invulling aan de zorgcoördinatie met zeggenschap voor de cliënt als uitgangspunt? Welke kennis van ziektebeelden heb ik nodig? Hoe ziet de samenwerking met gedragsdeskundigen of het netwerk voor de cliënt eruit? Hoe krijg ik mijn team mee in veranderingen? 

Dit leertraject helpt je antwoorden te vinden op deze en meer vragen.

Het traject is exclusief voor:

  • coördinerend begeleiders werkzaam bij Intensieve Zorg, Zorg & Wonen
  • coördinerend (werk)begeleiders bij Werk & Begeleiding
  • begeleiders bij Digicontact

Schrijf je nu alvast in voor het leertraject CB’er in de spotlights en reserveer je plek! De groepen stromen snel vol. Meer informatie vind je in het Leerhuis.

Training Agressie: preventie & hantering

Ben je een nieuwe medewerker bij Philadelphia en werk je op een MVG-locatie of een locatie waar je te maken hebt met agressie? Of werk je op een Z&W-locatie en kon je niet deelnemen aan de teamtraining Agressie: preventie & hantering? Dan heb je nu de mogelijkheid om de training te volgen op diverse plekken in het land.

Inschrijven?
Voor de tweedaagse training voor nieuwe medewerkers MVG, meld je hier aan.

  • Nunspeet: 7 juni en 28 juni 2022 (Inschrijven kan tot 1 juni 2022)
  • Sneek: 8 september en 29 september 2022 (Inschrijven kan tot 1 september 2022)

Voor de driedaagse training Agressie: preventie & hantering basis Zorg & Wonen, meld je hier aan.

  • Amersfoort: 4 oktober, 18 oktober en 1 november 2022 (inschrijven kan tot 20 september 2022)

Doe jij mee aan de Nationale Beweegminuut?

Werk jij regelmatig thuis? En merk je dat je veel zit op zo’n thuiswerkdag? Vergeet dan niet om tussendoor te bewegen. Bijvoorbeeld door mee te doen aan De Nationale Beweegminuut, een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De Nationale Beweegminuut is onderdeel van de campagne ‘Zet ook de stap’. Met deze campagne wil het ministerie mensen oproepen om regelmatig even op te staan en te bewegen. Als je elk half uur beweegt, verklein je namelijk de kans op ziektes als hart- en vaatziekten, diabetes type II, depressie en kanker.

Handige oefeningen
Wat je allemaal kunt doen tijdens zo’n beweegminuut? Er staan vijf video’s voor je klaar van Noortje Steenwinkel, bedrijfsfysiotherapeut bij TIGRA. In deze video’s doet Noortje oefeningen voor die je makkelijk achter je bureau kunt doen om fit te blijven. Bekijk de video’s hier.

Online training dynamisch thuiswerken
Wil je meer weten over hoe je gezond en zonder klachten thuis kunt werken? Volg dan de online training dynamisch thuiswerken op een van de volgende data:

Maandag 13 juni van 11.00 – 12.00 uur
Donderdag 15 september van 11.00 – 12.00 uur
Dinsdag 25 oktober van 13.00 – 14.00 uur
Donderdag 24 november van 13.00 – 14.00 uur
Maandag 12 december van 11.00 – 12.00 uur

Tijdens deze training leer je hoe jij je thuiswerkplek optimaal inricht. Ook is er aandacht voor werktijden, werktaken, werksfeer, werkwijze en de balans tussen werk en privé. Meld je aan voor de online training via de website van TIGRA.

Bespaar door te shoppen op het Benefits at Work-platform

Wil jij extra genieten van deze zonnige dagen? Met een uitstapje, een nieuwe outfit, een leuke fietstocht of gewoon in je eigen tuin? Kijk dan eens op het Benefits at Work-platform. Dankzij honderden kortingen kun je hier als medewerker van Philadelphia flink besparen. Op uitjes, mode, elektronica, producten voor in en om het huis en nog veel meer! 

Om gebruik te maken van de kortingen moet je je eerst registreren op de Benefits at Work-website. Dit doe je in vier simpele stappen:

1.    Ga naar philadelphia.benefitsatwork.eu.
2.    Registreer je met je e-mailadres (zakelijk of privé) en de registratiecode ‘philadelphia#voordelen’.
3.    Vink aan dat je de maandelijkse nieuwsbrief wilt ontvangen. Zo blijf je automatisch op de hoogste van de nieuwste merken en aanbiedingen.
4.    Check je inbox voor de activeringscode. Vul deze code in bij ‘account activeren’.

Nu ben je klaar om te shoppen!

Meer voordeel

Wist je dat Philadelphia nog meer kortingen aanbiedt? Kijk op de pagina 'Leuke kortingen' voor alle aanbiedingen. 

Extra workshop community building op 27 juni

Binnen Philadelphia zijn we volop bezig met community building. Wat is dit precies? En hoe kan je dit inzetten? Dat vertellen we je tijdens de online workshop community building. Vanwege de populariteit van de eerste workshop op 23 mei hebben we een extra datum toegevoegd. De volgende online workshop vindt plaats op 27 juni van 9.30 - 12.00 uur. Meld je snel aan, want de vorige workshop zat in no time vol! 

Een gewoon leven, een eigen leven. Dat betekent een leven vol met contacten. Maar ook een leven waarin je jouw talenten mag ontwikkelen. Als we dat echt willen, dan vraagt het ons niet alleen te kijken naar de zorg voor bewoners of deelnemers. Dan ligt er ook een verantwoordelijkheid om te kijken naar de omgeving van de cliënten. Naar ouders, verwanten, maar ook de wijk. De buurt niet alleen als plek waar je woont, maar waar je je thuisvoelt. Wij willen dat bewoners en deelnemers bij Philadelphia echt deelnemen aan het leven. We geloven dat iedereen in de buurt iets te bieden heeft. Vanuit die gedachte kijken we naar talenten en leggen we verbindingen. Het beste halen uit de omgeving. We noemen dat community building. Die community is een plek waar je mag zijn wie je bent en waar jouw inbreng en bijdrage gewenst is. Waar je van betekenis bent.

Kom naar de online introductie-workshop
Op 27 juni organiseren voor de derde keer een online introductie-workshop. Deze wordt gegeven door community builders met veel inzichten en resultaten uit de praktijk. De workshop is gebaseerd op de ABCD-methode en sluit ook nog eens heel mooi aan bij Mijn Netwerk (cluster werk & begeleiding). Deze workshop kan je ook heel goed volgen met (buurt)bewoners, deelnemers, verwanten of medewerkers van een ander cluster of andere organisatie die duurzame buurtverbindingen willen realiseren.

Een waardevol statement dat één van de deelnemers tijdens de vorige workshop noemde: 'Zet je picknickbankje niet in je achtertuin, maar in je voortuin!'.

Wil jij hier meer over weten en leren? Doe dan mee met de online workshop community building op maandag 27 juni van 9.30 tot 12.00 uur. Meld je aan voor 24 juni door een e-mail te sturen naar communitybuilding@philadelphia.nl.  Wacht niet te lang, want vol = vol! En kan je deze datum niet? Er komen er meer dit jaar. Wil je deze workshop speciaal voor je team organiseren? Neem dan even contact op  via communitybuilding@philadelphia.nl.

Mooi initiatief van bewoner Paul voor Oekraïne

Hoe kunnen we Oekraïne helpen? Dat vroeg Paul, van locatie De Haar in Huizen, zich af. 
Samen met begeleidster Edith bedacht hij een superplan. Paul heeft een schilderij 'Bloemen in de zon' gemaakt en dat is nu klaar om geveild te worden. De opbrengst gaat naar Oekraïne.  

Het Creatief Atelier/ De winkel heeft de bewoner spullen gegeven om aan de slag te gaan met dit project. De afmeting van het schilderij is 30 x 40 cm.

Ben je geïnteresseerd in dit schilderij? Je kunt bieden tot 1 juli door een e-mail te sturen naar sandra.vanbeurden@philadelphia.nl. Na 1 juli ontvangt de hoogste bieder het schilderij en gaat het geld naar Giro 555. 

 

<< Ga terug naar het archief >>