Welke stappen zet Philadelphia op het gebied van digitale dienstverlening? Daarover vertelden Astrid de Groot – de Meijer (adviseur digital) en Bas Bodzinga (directeur Klantbelang) van Philadelphia gisteren in de uitzending van VPRO Tegenlicht over de digimens. Aan bod kwamen ons digimens Sophi en onze digitale begeleiders van DigiContact. Maar ook Robot Phi, die logeerde bij een cliënt.

De uitzending van Tegenlicht geeft een mooi beeld van de mogelijkheden, maar ook van de dilemma’s waar mensen in verschillende delen van de wereld mee te maken hebben. ‘Technologisch kunnen we heel veel, maar wat kunnen we aan als mens?’, aldus Astrid de Groot – de Meijer in de uitzending. Naast Astrid en Bas worden ontwikkelaars, wetenschappers en filosofen geïnterviewd.

Liever een digimens dan een ‘echt’ mens?

Moet je voordat je naar je huisarts gaat straks eerst langs de digimens? Kan iedereen straks een digitaal mens raadplegen bij psychische problemen? In Hongkong zijn ze hiermee al veel verder dan bij ons. Ook als het gaat om het toevoegen van emoties aan de gelaatsuitdrukking van de digitale mens. Het blijkt dat veel mensen daar zelfs liever hun medische en psychologische zaken met een digimens bespreken dan met een echt mens. Zie je straks het onderscheid nog wel tussen een digitaal mens en een mens van vlees en bloed? Maakt dat uit? En hoe zit het eigenlijk met je privacy?

Ethische afwegingen

Bij Philadelphia wegen we bij alle innovaties de ethische kant. Technologische ontwikkelingen gaan wat ons betreft hand in hand met ethische afwegingen. Want dat het kan, betekent niet dat we er als mensen al aan toe zijn of het wenselijk vinden.

De beschouwende documentaire van Tegenlicht zet je aan het denken. Heb je de uitzending gemist? Kijk ‘De digimens’ dan terug via deze link.