Coördinerend begeleider Eline Bovenhuis hield haar hart vast toen de medewerker van Maatbril plaatsnam op de bank van Korine. Korine was niet goed gemutst. En om haar juist op dat moment een nieuw brilmontuur aan te meten, leek ineens een slechte beslissing. Al vijfentwintig jaar werkt Eline bij Philadelphia. Als geen ander weet ze om te gaan met de gemoedstoestand van cliënten. Eline zag de bui hangen. ‘Ik vreesde dat het niet zou lukken.’

Korine heeft door het Kleefstra-syndroom een afwijkende hoofdvorm. Ze is slechtziend en haar brein registreert met vertraging wat er op het netvlies komt. Ondanks deze beperking houdt Korine van televisie kijken en foto’s bekijken. Een oogheelkundig specialist van Bartiméus deed een oogmeting en concludeerde dat ze veel baat zou hebben bij een goede bril om de dingen die ze leuk vindt optimaal te ervaren. Eline: ‘Ze had een reguliere bril, maar die wilde ze al een tijd niet meer op. Daar was ze heel duidelijk over. Het zat niet lekker op haar hoofd.’

Aanmeten op locatie

Bartiméus adviseerde Eline om contact op te nemen met Maatbril. Zoals de bedrijfsnaam al zegt, maakt deze brillenmaker monturen op maat. Voor cliënten als Korine - bij wie de verhoudingen van oren tot de neus en de ogen anders zijn dan bij gemiddelde brillendragers - bieden zij uitkomst. Omdat het montuur het hoofd volgt van de drager, zit het comfortabel. De medewerker van Maatbril komt voor het aanmeten van het montuur langs op locatie. Dat gaf voor Eline de doorslag om met hen in zee te gaan. ‘Voor sommige cliënten is een bezoekje naar een opticien een leuk uitje. Voor cliënten die bij ons wonen - met een laag niveau - is het belastend. Ze begrijpen niet met welk doel je daar naartoe gaat. Ze hechten aan een vertrouwde omgeving.’

3D-scan

Haar eigen appartement leek daarom de beste plek voor Korine om een nieuw brilmontuur aangemeten te krijgen. ‘Ware het niet dat Korine helemaal geen zin had aan gepluk aan haar hoofd.’ De medewerker van Maatbril stelde Eline gerust. Hij pakte een iPad en maakte daarmee een 3D-scan van het hoofd van Korine. ‘Tot mijn grote verbazing was het helemaal niet belastend voor Korine. Ze werd niet aangeraakt, ze moest alleen even stilzitten.’

Eline kreeg meteen het resultaat te zien: een 3D-foto waarbij ze om het hoofd van Korine kon cirkelen. Op de scan van het gezicht werd een aantal monturen geprojecteerd. ‘Zonder dat het vervelend was voor Korine kon ik bekijken welk montuur haar het beste stond. En vervolgens kon ik dat mailen naar de zus van Korine en kon zij meekijken.’

Ontspannen

Voor cliënten is de werkwijze van Maatbril ontspannen. En dat geldt ook voor de begeleiders. ‘Een bril aanmeten kost minder tijd op deze manier. Het scheelt veel spanning voor de cliënt en vergt minder inspanning van ons.’ Eline heeft een plan gemaakt hoe ze Korine het beste kan laten wennen aan haar nieuwe bril. ‘Ze is nu nog wat onrustig, maar als ze wat meer ontspannen is, doen we de bril op.’