Ruim 3.500 cliënten zijn inmiddels aangesloten op DigiContact. Met maar liefst 35 zorgorganisaties zijn samenwerkingen opgestart. In de afgelopen 3 jaar is DigiContact drie keer zo groot geworden, zowel in aantallen cliënten als samenwerkingspartners als medewerkers.

Een mooie mijlpaal. Maar waarin zit nu eigenlijk het succes  van DigiContact? Waarom willen steeds meer organisaties deze digitale begeleiding aanbieden aan hun cliënten, als aanvulling op de fysieke begeleiding?

Altijd een begeleider ‘in je broekzak’

24 uur per dag iemand die je kunt bellen. Iemand die op de hoogte is van jouw situatie en jouw uitdagingen. Stel je eens voor wat dat doet met het zelfvertrouwen van je cliënt. En met zijn zelfredzaamheid. De begeleiders op de woonlocatie of de ambulante begeleiders kunnen er nu eenmaal geen 24 uur per dag voor alle cliënten zijn. Door DigiContact heeft de cliënt er een optie bijgekregen, waardoor hij op ieder moment de begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Gepland en ongepland. Dat voorkomt escalaties en verhoogt de kwaliteit van leven van de cliënt. Het geeft hem de kans om een gewoon leven te leiden, met net dat extra steuntje in de rug.

Rust en ruimte in je hoofd en in je rooster

Voor een begeleider zit het voordeel erin dat je rustiger je werk kunt doen. Ben je ambulant begeleider, dan weet je dat je cliënt met DigiContact kan bellen als hij er even doorheen zit. Of een DigiContact begeleider belt hem op afgesproken momenten om te kijken hoe het gaat.

Ook binnen woonlocaties is het heel fijn als de bewoners aangesloten zijn op DigiContact. Het geeft zoveel rust als je weet dat bepaalde dingen door de digitale begeleiders worden gedaan. Bijvoorbeeld belletjes over de dagelijkse dingen, zoals opstaan, gereedmaken om naar het werk of de dagbesteding gaan, medicijngebruik, gezond eten, de post doornemen. Dat zijn vaak gesprekken die vooraf ingepland worden. Zo kan de begeleider ter plekke zich richten op alles wat er verder binnen de locatie geregeld moet worden. Ook bij onverwachte drukte kan DigiContact even wat begeleidingsmomenten van het team overnemen, wanneer de cliënt een aansluiting heeft.

Ook voor gesprekken over andere onderwerpen kan de bewoner DigiContact bellen. Op het moment dat het zich voordoet en de cliënt iemand nodig heeft om mee te praten. Dat kan bijvoorbeeld ’s nachts zijn, er geen fysieke begeleider is of de cliënt de begeleider liever niet wakker maakt. Of op momenten dat de begeleiders druk zijn met andere dingen. Ook wanneer een cliënt buiten de woonlocatie is, bijvoorbeeld op zijn werk of bij de dagbesteding, is DigiContact bereikbaar als er iets gebeurt waar hij even over wil praten.

DigiContact ook op jouw Zorg Wonen locatie? Er is subsidie beschikbaar voor de implementatie

DigiContact is dus zowel voor cliënten als voor begeleiders een waardevolle toevoeging, die rust en ruimte geeft. Wil jij DigiContact implementeren op jouw Zorg Wonen locatie? Dat kan nu heel gemakkelijk met hulp van projectleider Babs Vuijk. Tot september 2023 worden de uren die medewerkers van Zorg Wonen locaties besteden aan deze implementatie, volledig vergoed vanuit een subsidie die Philadelphia hiervoor ontvangen heeft. Het hoofddoel van de subsidie voor het project ‘Opschaling DigiContact binnen Zorg Wonen’ is om cliënten langer zelfstandig te laten wonen. Daarnaast draagt het bij aan vermindering van de krapte op de arbeidsmarkt. Stuur Babs een mail via ba.vuijk@philadelphia.nl, dan gaat het balletje vanzelf rollen.

Geen Zorg Wonen locatie, maar wel interesse?

Wil jij DigiContact implementeren als onderdeel van de ambulante begeleiding, of op een IZ-locatie? Neem dan contact op met Lisa van Duijn, manager DigiContact, via lisa.vanduijn@philadelphia.nl

Eerst meer weten? Bekijk dan deze video’s die gemaakt zijn, met interviews met cliënten en medewerkers.

DigiContact in woonlocaties in Monnickendam en Delft

 

Ambulante begeleiding in combinatie met DigiContact