Welke betekenis heeft consumententechnologie voor onze zorgverlening? Dat onderzoekt het team van Het beste uit de digitale wereld van Philadelphia. Maar wat levert dat in de praktijk op? Moniek Hegeman-Kokhuis, coördinerend begeleider op woonlocatie De Roef, deelt haar ervaringen. ‘Het maakt niet uit welk niveau bewoners hebben. Er is altijd wel iets wat hun kwaliteit van leven kan verbeteren.’

Het beste uit de digitale wereld begon in 2019 als een project van Philadelphia. Het doel: locaties helpen om technologische mogelijkheden in de zorg optimaal te benutten. Inmiddels is Het beste uit de digitale wereld geen project meer, maar een vast onderdeel van de dienstverlening van Philadelphia. Locaties kunnen bij het team terecht als ze hulpmiddelen willen lenen. Of als ze vragen hebben over de inzet van technologie. Bijvoorbeeld als er een casus is waarbij ze zich afvragen: kan technologie hierbij helpen?

De Roef

Een van de locaties die hier graag gebruik van maakt, is locatie De Roef in Rijssen. Hier wonen 35 oudere bewoners. Technologie speelt hier al sinds de opening in 2015 een belangrijke rol. ‘Toen de locatie werd gebouwd, zijn we begonnen met domotica’, vertelt coördinerend begeleider Moniek. ‘We vroegen ons af: welk alarmeringssysteem hebben wij als locatie nodig?’

Moniek vindt het leuk om te onderzoeken hoe ze technologie kan inzetten om de kwaliteit van leven van bewoners te verbeteren. Daarom zit ze in een werkgroep met ‘early adopters’. Moniek: ‘In die werkgroep zitten collega’s uit de regio en mensen uit het team van Het beste uit de digitale wereld. Toen iemand uit de werkgroep vertelde over de locatiescan, heb ik deze meteen aangevraagd.’

Locatiescan

Bij een locatiescan kijkt het team van Het beste uit de digitale wereld welke technologische oplossingen geschikt zijn voor een locatie. Hiervoor vroeg Moniek haar collega’s waar zij tegenaan lopen in de dagelijkse zorg. ‘Uit de locatiescan kwamen vervolgens aanbevelingen’, legt ze uit. ‘Zoals het inzetten van een wake-up light bij een cliënt die ’s ochtends moeilijk uit bed komt.’

Om deze aanbeveling te testen, vroeg Moniek een wake-up light aan bij de uitleenservice. ‘Zo kon de bewoner de wekker vier weken lang gratis uitproberen’, zegt ze. ‘Helaas had die niet het gewenste effect. Maar we hebben ook andere producten aangevraagd die wél een succes waren. Die hebben we vervolgens zelf aangeschaft.’

Robothuisdieren

Zo hebben ze op De Roef nu een robotkat en een robothond. Moniek: ‘De bewoners reageren hier heel verschillend op. De een vindt het dikke onzin, de ander zit er echt mee te knuffelen. We zetten de robots in op momenten dat bewoners alleen zitten en niks te doen hebben. Of juist om te zorgen voor verbinding met of tussen bewoners.’
 

Moniek en haar collega’s zien namelijk dat het de aandacht trekt als iemand de robotkat of –hond op schoot heeft. ‘Bewoners die normaal weinig contact met elkaar hebben, raken in gesprek’, vertelt ze enthousiast. ‘Bijvoorbeeld over de huisdieren die ze vroeger hadden. Ook is het een mooie gespreksstarter voor stagiairs en nieuwe medewerkers.’

Een gewoon leven, een eigen leven

De inzet van technologie kan volgens Moniek bijdragen aan een gewoon leven, een eigen leven voor bewoners. Moniek: ‘Zo werken we nu met MijnEigenPlan: een digitale dagplanning. Hierop kunnen bewoners zien hoe het weer is die dag, wat er ’s avonds op het menu staat en welke begeleiders er werken. De planning geeft bewoners structuur en maakt hen zelfstandiger. Ze hoeven nu niet meer steeds te vragen wie er de volgende dag komt werken, maar kunnen dit gewoon zelf zien.’

Twee bewoners hebben de taak op zich genomen om de planning iedere dag in te vullen. Moniek: ‘Wij delen dus niet meer alleen mede wat er op een dag gebeurt. De bewoners zijn hier zelf meer onderdeel van.’

Zelf wakker worden

Ook voor uitdagingen bij individuele bewoners kunnen medewerkers van Philadelphia bij Het beste uit de digitale wereld terecht. Moniek: ‘We hebben een bewoner die slechthorend is. Hij wil liever niet door ons gewekt worden, maar slaapt door zijn eigen wekker heen. Door contact op te nemen met Het beste uit de digitale wereld ontdekte ik de trilwekker. Je legt dan een sensor onder het matras die gaat trillen, waardoor de bewoner wakker wordt.’

De trilwekker werd geleend en getest. Omdat hij goed beviel, is hij inmiddels aangeschaft. Moniek: ‘De bewoner schrok vaak wakker als wij ineens naast zijn bed stonden. Doordat hij slecht hoort, heeft kloppen op de deur geen zin. Nu wordt hij negen van de tien keer uit zichzelf wakker. Dat vindt hij heel prettig.’

Technologische oplossingen

De uitleenservice heeft een beperkt aanbod. ‘Maar je kunt altijd contact opnemen met Het beste uit de digitale wereld’, vertelt Moniek. Als er meerdere mensen aankloppen met een bepaald vraagstuk, gaat het team op zoek naar een oplossing. Deze kan dan worden opgenomen in het assortiment van de uitleenservice. Ook leent Moniek weleens producten bij de Innovatheek van Vrienden van Philadelphia.
 

Wat Moniek helpt om op de hoogte te blijven van de laatste technologische oplossingen? ‘Ik houd de pagina over hulpmiddelen op het intranet van Philadelphia goed in de gaten. Als het aanbod verandert, deel ik dat weer met mijn collega’s.’ Ook hebben ze op De Roef regelmatig stagiairs van het Saxion. Moniek: ‘Zij volgen de opleiding tot verpleegkundige en specialiseren zich in gezondheid en technologie. Deze stagiairs kijken naar technologische oplossingen die we nog niet gebruiken. Zo gaan we binnenkort met robot Tessa aan de slag.’

Iets extra’s

In de werkgroep ‘Early adopters’ hoort Moniek ook hoe collega’s op andere locaties technologie inzetten. ‘Als ik de ervaringen van anderen hoor denk ik: het maakt niet uit welk niveau de bewoners hebben’, vertelt ze. ‘Er is altijd wel iets wat de kwaliteit van leven van bewoners kan verbeteren. Dat zou de spreuk moeten zijn van Het beste uit de digitale wereld: het is een verrijking van de kwaliteit van leven van bewoners. De technologische oplossingen geven iets extra’s aan hun bestaan.’